Zajímavosti o galaxiích: Naše Mléčná dráha se otáčí rychlostí 250 kilometrů za sekundu

Všechno, co jste chtěli vědět o velkých i malých galaxiích, ale báli jste se zeptat...
Spirální galaxie Messier 81
NASA

Galaxie jsou fascinujícími vesmírnými objekty, o kterých by samozřejmě šla napsat celá kniha plná zajímavostí. Kdybychom se do ní náhodou někdy pustili, určitě bychom neopomněli těchto patnáct věcí...

1) Při pohledu na oblohu můžete vidět kolem 2 500 hvězd. Jejich počet se neustále mění, protože hvězdy v naší galaxii (tedy v Mléčné dráze) neustále zanikají – mění se v supernovy – nebo vznikají nové (kolem sedmi ročně).

2) Většina galaxií se od Mléčné dráhy neustále vzdaluje. Čím jsou od ní dále, tím rychleji uhánějí pryč.

3) Nejvzdálenější galaxie, kterou jsme dosud objevili (v říjnu 2013), dostala označení z8 GND 5296. Leží od nás 13,1 miliardy světelných let.

Spirálová galexie M51 se právě spojuje s menší galaxií (nahoře)
Autor: NASA Spirálová galexie M51 se právě spojuje s menší galaxií (nahoře)

4) Galaxie se vyskytují v různých velikostech včetně mnoha trpasličích galaxií, jež obsahují jen několik set až několik tisíc hvězd. V Mléčné dráze je 100 miliard hvězd a ty menší se často shlukují kolem těch větších.

5) Trpasličí galaxie často působením gravitace ztrácejí své hvězdy ve prospěch svých větších sousedů.

6) Většina galaxií má ve svém středu černou díru. Tyto černé díry obsahují zhruba 1/1000 hmoty dané galaxie.

Autor: NASA Galaxie NGC 6946 vypadá jako ohňostroj. Za posledních sto let se v ní objevilo deset supernov

7) Obří černá díra ve středu Mléčné dráhy je od nás 30 000 světelných let daleko.

8) Mléčná dráha se otáčí rychlostí 250 km/s. Jedna otočka jí zabere 200 milionů let.

9) Průměr Mléčné dráhy je 120 000–180 000 světelných let. Ve viditelném spektru můžeme vidět jen asi 6 000 světelných let jejího průměru. Zbytek lze zahlédnout pomocí infračervených teleskopů, jako je třeba Spitzerův vesmírný dalekohled, které zobrazují infračervené záření pronikající galaktickým prachem.

Autor: NASA Snímek z Hubbleova teleskopu zachytil kolizi dvou galaxií. Gravitační síla eliptické galaxie NGC 2937 (vlevo dole) „vytahuje“ v divokých proudech prach a plyn ze spirálové galaxie NGC 2936

10) Některé galaxie vytvářejí galaktický vítr, který rychlostí stovek kilometrů za sekundu vyvrhuje do mezihvězdného prostoru mezi galaxiemi prach a plyny.

11) Největší galaxie ve vesmíru, kterou jsme dosud objevili, se jmenuje IC 1101 a obsahuje přes 100 trilionů hvězd. Naproti tomu v Mléčné dráze je „pouhých“ 200 miliard hvězd.

12) Galaxie se otáčejí rychleji, než odpovídá gravitaci jejich hvězd. Astronomové se domnívají, že další gravitační síla pochází z temné hmoty, která nevyzařuje ani neodráží světlo.

Autor: NASA Pohled do nitra galaxie NGC 1569. Nové hvězdy v ní vznikají 100krát rychleji než v Mléčné dráze

13) Temná hmota tvořící asi 90 procent Mléčné dráhy jí dodává poněkud mysteriózní neviditelné halo. Vše, co v naší galaxii vidíme pouhým okem nebo pomocí teleskopů, představuje pouhých 10 procent její hmoty. Existence „halo efektu“ potvrzují výpočty rychlostí, s jakými hvězdy v Mléčné dráze obíhají kolem jejího středu.

14) Mléčná dráha se zhruba za 4 miliardy let srazí s galaxií Andromeda. Výsledkem stovky milionů let trvající kolize bude nová galaxie s pracovním názvem Milkomeda.

15) Astronomové aktuálně odhadují, že je v námi pozorovatelné části vesmíru nejméně 170 miliard galaxií.

Tahle galaxie v souhvězdí Sochaře dostala příznačné jméno Kolo od vozu