26. března 2022 07:14

10 planet, které se nejvíce podobají Zemi. Nejbližší je vzdálená jen 4 světelné roky

Velkolepý vesmír 2 - exoplanety

Od chvíle, kdy se v roce 1995 podařilo potvrdit existenci první exoplanety obíhající hvězdu podobnou našemu Slunci, objevili už vědci přes 4 000 takových světů. Více než polovina těchto objevů připadá na Keplerův teleskop provozovaný NASA, další se očekávají od nového Vesmírného teleskopu Jamese Webba vypuštěného v prosinci 2021.

Vzrušující otázkou zůstává, kolik z těchto exoplanet je podobných Zemi natolik, že by se na nich mohl vyvinout život nebo by se daly v budoucnu kolonizovat. Podle dokumentu Velkolepý vesmír vysílaného v pondělí večer na Prima ZOOM takové planety musí splňovat dvě hlavní kritéria – být relativně malé (a tedy skalnaté) a obíhat v „obyvatelné“ vzdálenosti od své hvězdy (tedy ve vzdálenosti, kde se může voda vyskytovat v kapalném skupenství).

V budoucnu, až se zvýší výkon teleskopů, by mohly do hry vstoupit i další parametry, především složení atmosféry nebo aktivita mateřské hvězdy. Přestože skutečná Země 2.0 zůstává stále v nedohlednu, nabízíme několik planet, které se jí nejvíce podobají.

1) Rudé nebe na Gliese 667Cc

Tato exoplaneta leží jen 22 světelných let od nás a je 4,5krát hmotnější než naše Země. Gliese 667Cc, kterou objevil 3,6metrový dalekohled Evropské jižní observatoře v Chile, oběhne kolem své hvězdy jednou za 28 dnů. Tou hvězdou je červený trpaslík podstatně chladnější než naše Slunce, takže i když Gliese 667Cc obíhá poměrně blízko, měla by se stále nacházet v obyvatelné zóně.

2) Superzemě Kepler-22b

Vůbec první planeta objevená v tamním planetárním systému leží 600 světelných let od nás a je 2,4krát větší než Země. Kolem své hvězdy, jež se řadí do stejné třídy G jako naše Slunce, jen je menší a studenější, oběhne za 290 dnů. Vědci ale zatím netuší, zda je povrch této „superzemě“ skalnatý, kapalný nebo plynný.

3) Kepler-69c, vzdálená Venuše

Kepler-69c, který leží asi 2 700 světelných let od nás, je o 70 % větší než Země. A ani u něj si nejsou vědci jisti jeho složením. Planeta dokončí jeden oběh za 242 dnů, díky čemuž můžeme její postavení v tamním solárním systému připodobnit k pozici Venuše. Domovská hvězda planety Kepler-69c dosahuje 8procentní svítivosti našeho Slunce, díky čemuž se planeta nachází v obyvatelné zóně.

4) Oceány na Kepler-62f

Planeta o 40 procent větší než Země obíhá hvězdu mnohem chladnější než naše Slunce. Jde o rudého trpaslíka, který emituje mnohem méně záření, takže i přes svůj 267 dnů trvající oběh se Kepler-62f nachází v obyvatelné zóně. Planeta leží 1 200 světelných let od Země a mohou se na ní nacházet oceány.

5) Temná planeta Kepler-186f

Tato planeta je 10krát větší než Země a od své mateřské hvězdy (rudého trpaslíka) dostává třetinu energie, kterou získává Země ze Slunce. Našli byste ji 500 světelných let od nás a půjde zřejmě o temnější svět, než je ten náš.

6) Biosférická planeta Kepler-442b

Tato exoplaneta je o 33 % větší než Země a kolem své hvězdy oběhne za 112 dnů. NASA ji objevila v roce 2015 ve vzdálenosti 1 194 světelných let od Země. Podle studie publikované v roce 2021 by měla tato planeta přijímat dostatečné množství světla, aby na ní mohla probíhat fotosyntéza.

7) Kepler-452b má superslunce na dosah

Planeta Kepler-452b obíhá v obyvatelné zóně 1 400 světelných let od nás, je o 60 procent větší než Země a její mateřská hvězda Kepler-452 je 10krát větší než naše Slunce. Planeta je s největší pravděpodobností skalnatá a její oběžná doba je o 20 dnů delší, než má Země.

8) Planeta Kepler-1649c je stejně velká jako Země

Stejně jako mnoho jiných exoplanet byl Kepler-1649c objeven až v roce 2020 dodatečnou analýzou dat získaných z Keplerova dalekohledu. Planeta je jen 1,06krát větší než Země a od své hvězdy získává 75 procent světla, které obdrží Země od Slunce.

9) Blízká planeta Proxima Centauri b

Proxima Centauri b je jen 4 světelné roky daleko, a je tak dosud nejbližší známou exoplanetou. Planeta objevená v roce 2017 má 1,27násobek hmotnosti Země. I když se tato exoplaneta nachází v obyvatelné zóně své hvězdy, kterou je Proxima Centauri, je vystavena extrémnímu ultrafialovému záření. Jeden její oběh trvá 11,2 dne. Planetu Proxima Centauri b si můžete prohlédnout na 3D modelu NASA.

10) Chladný trpaslík TRAPPIST-1

Planetární soustava TRAPPIST-1 zahrnuje vůbec nejvíce planet obíhajících kolem své hvězdy v obyvatelné zóně. Je jich zde celkem sedm a jejich hvězdou je mimořádně chladný červený trpaslík.

Výčet exoplanet podobných Zemi zdaleka není úplný a bude se dále vyvíjet. Platí však, že podmínky panující na drtivé většině objevených planet život v podobě, jak ho známe ze Země, vylučují.

Zdroj: Space.com