Byla objevena další planeta, která vypadá jako Země

Hvězdná soustava Kepler-160 ukrývá opravdový poklad – planetu, která má téměř stejné parametry jako naše Země.
Konečně exoplaneta podobná Zemi?
istockphoto.com/dima_zel

Je téměř dvakrát tak velká jako Země, rok na ní trvá 378 dnů a od své hvězdy dostává 93 % energie, která dopadá na naši Zemi. Planeta KOI 456.04 obíhá kolem 3000 světelných let vzdálené hvězdy Kepler-160 prakticky ve stejné vzdálenosti jako Země kolem Slunce, a je momentálně jedním ze žhavých kandidátů na exoplanetu svými parametry nejvíce podobnou Zemi.

Dalekohled Kepler překročil svou životnost o několik let
Autor: NASA Dalekohled Kepler překročil svou životnost o několik let

Hvězda Kepler-160 se nachází v souhvězdí Lyry, je podobá našemu Slunci a má takřka identickou svítivost. Vědci v její soustavě zachytili už dvě exoplanety – Kepler-160b obíhá za 4,3 dne a její velikost je 3,59 Země. Druhá planeta této soustavy Kepler-160c má oběžnou dobu 13,7 dne a velikost 13,6 Země.

Soustava Kepler-160 leží v „zorném poli“ dalekohledu Kepler, který v letech 2009-2018 objevil na 2600 planet. Vědci se nyní probírají záznamy z již nefunkčního dalekohledu a dále zpřesňují jeho pozorování. Právě takto se týmu, který vede astrofyzik René Heller z institutu Maxe Plancka, podařilo identifikovat dosud neznámou planetu soustavy Kepler-160.

Vzdálenější planeta Kepler-160c totiž vykazovala nepravidelnosti v oběžné dráze, což má obvykle na svědomí další planeta, kterou ale dalekohled nedokázal zachytit – nepřecházela totiž přes viditelnou část své hvězdy.

Nově objevených planet jsou už tisíce

Žít na dosud objevených exoplanetách by nikdo nechtěl, jsou to bizarní světy

Momentálně se vědci shodují na tom, že je objekt KOI 456.04 na 85 % skutečně planetou. Aby se mohlo potvrdit, že jde o exoplanetu, musí splnit nejméně 99 % všech kritérií. K tomu ale bude potřeba dalších pozorování například pomocí vesmírného dalekohledu Jamese Webba, který má v budoucnu nahradit dosluhující Hubbleův teleskop.