15. února 2022 00:01

Byla objevena další planeta, která vypadá jako Země

Hvězdná soustava Kepler-160 ukrývá opravdový poklad – planetu, která má téměř stejné parametry jako naše Země.

Je téměř dvakrát tak velká jako Země, rok na ní trvá 378 dnů a od své hvězdy dostává 93 % energie, která dopadá na naši Zemi. Planeta KOI 456.04 obíhá kolem 3 000 světelných let vzdálené hvězdy Kepler-160 prakticky ve stejné vzdálenosti jako Země kolem Slunce a je momentálně jedním ze žhavých kandidátů na exoplanetu svými parametry nejvíce podobnou Zemi.

Hvězda Kepler-160 se nachází v souhvězdí Lyry, je podobá našemu Slunci a má takřka identickou svítivost. Vědci v její soustavě zachytili už dvě exoplanety – Kepler-160b obíhá za 4,3 dne a její velikost je 3,59 Země. Druhá planeta této soustavy Kepler-160c má oběžnou dobu 13,7 dne a velikost 13,6 Země.

Soustava Kepler-160 leží v „zorném poli“ dalekohledu Kepler, který v letech 2009–2018 objevil na 2 600 planet. Vědci se nyní probírají záznamy z již nefunkčního dalekohledu a dále zpřesňují jeho pozorování. Právě takto se týmu, který vede astrofyzik René Heller z institutu Maxe Plancka, podařilo identifikovat dosud neznámou planetu soustavy Kepler-160.

Vzdálenější planeta Kepler-160c totiž vykazovala nepravidelnosti v oběžné dráze, což má obvykle na svědomí další planeta, kterou ale dalekohled nedokázal zachytit – nepřecházela totiž přes viditelnou část své hvězdy.

Momentálně se vědci shodují na tom, že je objekt KOI 456.04 na 85 % skutečně planetou. Aby se mohlo potvrdit, že jde o exoplanetu, musí splnit nejméně 99 % všech kritérií. K tomu ale bude potřeba dalších pozorování například pomocí vesmírného dalekohledu Jamese Webba, který má v budoucnu nahradit dosluhující Hubbleův teleskop.

Miroslav Honsů