OBRAZEM: Stometrový krtek. Podívejte se na obří stroj, který razí tunely

Jak vyvrtat obří tunel, kterým projedou dva vlaky vedle sebe? Dnes se na to používají fantastické TBM – největší pohyblivé stroje, jaké kdy člověk vytvořil.
Razící štít Bertha
Razící štít Bertha
WSDOT

reklama

17 metrů v průměru – to je asi stejná výška, jakou má průměrný český panelák. Anebo je tak vysoký vrtací stroj, díky němuž dnes vznikají tunely. Dlouhý je přes 100 metrů a váží kolem 90 tun. Nejmodernější stroj tohoto typu teď doputoval do amerického Seattlu, kde bude pod městem razit tunel dlouhý 2,5 kilometru.

Jmenuje se Bertha a je to stroj, který by vyrazil dech snad i mimozemšťanům, kdyby náhodou zavítali na naši rodnou planetu. Každý den dokáže vydlabat přes 10 metrů tunelu! Není divu, že dlouhý tunel by měl být dokončen už roku 2015…

Jak to celé funguje?

TBM (z anglického Tunnel Boring Machine neboli tunel vrtající stroj), je tunelovací metoda, k níž se používají razicí štíty. Ty se rovněž nazývají TBM, lidově se jim říká také krtek. Tyto štíty slouží k ražení tunelů kruhového průřezu v nejrůznějších druzích zeminy a horniny od písku až po tvrdou skálu. Tunely mohou mít průměr průřezu od 1 metru až 19,25 metrů! Výhoda TBM spočívá v omezení propadů povrchu a ve vytváření hladké stěny tunelu. Tímto se výrazně snižují náklady na vybudování tunelu a technologie je dobře použitelná i pod hustě zastavěným územím.

Štíty TBM jsou nákladné na výrobu a jejich přeprava může být obtížná. Nicméně jak se dnešní tunely stávají delšími, cena těchto strojů oproti ostatním tunelovacím metodám klesá, což způsobuje, že jsou TBM mnohem efektivnější a ražba tunelu je rychlejší.

Největší TBM štít o průměru 19,25 m vyrobila německá firma Herrenknecht pro nedávný projekt Orlovského tunelu v ruském Petrohradě. První úspěšný tunelovací štít byl vyvinut na stavbu temžského tunelu roku 1825, jednalo se ovšem pouze o vynález koncepce štítu, který nezahrnoval výrobu celého TBM stroje.

Obří stroje pod zemí

První TBM byl vyroben v roce 1846 z pověření Sardinského království ke stavbě Fréjuského železničního tunelu ve zbrojovce nedaleko Turína. Skládal se z více než 100 příklepových vrtaček namontovaných v přední části stroje a poháněných od vstupu do tunelu. Revoluce v roce 1848 ovlivnily financování a tunel byl dokončen až 10 let poté za použití levnějších metod, například pneumatických kladiv.

V USA byl razicí štít poprvé použit roku 1853 při stavbě tunelu Hoosac. Tento stroj byl vyroben z litiny a razil 3 metry skrz horninu, než se poškodil. Tunel byl nakonec dokončen za více než 20 let.

(Využito zdrojů z Wikipedia.cz)

reklama

reklama