Evoluční záhada bzdění odhalena! Konečně víme, jaký mají smysl větry

Proč z nás všech vycházejí nepěkně páchnoucí větry? Vědci na to konečně přišli!
Vůně lidských plynů
Thinkstock

Všechno by mělo mít nějaký pozitivní evoluční smysl, ale právě u větrů to dlouho nebylo jasné. Až nyní přišel tým biologů z Exeteru s vysvětlením – a značně překvapivým: větry pomáhají například proti rakovině, infarktům nebo demenci.

Zní to jako úplný nesmysl, ale článek vyšel v prestižním časopise Medicinal Chemistry Communications, takže by měl být založen na opravdu relevantních výzkumech. Jak je to možné? Vědci tvrdí, že záhada léčivých větrů spočívá v sulfanu neboli sirovodíku. Jde o bezbarvý plyn, který je ve větších dávkách jedovatý – ano, lidskými větry by se dalo i zahubit. Vzniká v lidském zažívacím traktu působením bakterií a v malém množství má pozoruhodné účinky.

Vědci vše otestovali zatím jen přímo v buňkách – nikoliv u čichového působení. Podle studie je právě koncentrace sirovodíku v lidských větrech ideální; působí jako relaxans na hladkosvalové buňky ve stěnách cév. Dobře patrný byl v mnoha studiích také jeho vliv na uvolnění napětí hladké svaloviny trávicího traktu. Kromě toho sulfan zlepšuje prokrvení penisu, přežití při infarktu a ztrátě krve, může léčit poruchy erekce, některé typy migrén a různé srdečně cévní obtíže nebo pomáhat při jejich prevenci. Problémem pro humánní využití je relativně vysoká toxicita plynu pro člověka – na rozdíl od některých laboratorních zvířat, která jej snášejí relativně lépe.

Při větrech ale tyto problémy nenastávají – sirovodíku je spíš méně než více. Lékaři z Exeteru tedy dokonce přišli s novou látkou pojmenovanou AP 39, která má tělu pomáhat vytvářet sirovodíku větší množství.

Smrt je bledě modrá