Obrázek, který vám na 3 měsíce přepíše mozek. Pozor, dívejte se na něj jen chvíli!

Varování: na obrázek v článku se nedívejte příliš dlouho, mohlo by to mít vedlejší účinky.
McCulloughové efekt
McCulloughové efekt

reklama

Obrazy mají moc – to věděli umělci už od antiky a reklamní agentury to využívají dodnes. Ale tento obrázek je výjimečný: dokáže totiž přeprogramovat váš mozek. Nebojte se, není to nebezpečné, ale tomuto efektu se lidský mozek nedokáže ubránit.

Pokud se na obrázek díváte delší čas, může se vám v mozku usadit až na tři měsíce, zjistili psychologové Jones a Holding, kteří tento fenomén studovali už v 70. letech 20. století. Normálně se ale do vaší hlavy tento efekt dostane asi na hodinu.

Co se děje s mozkem?

Nejprve se podívejte na tento černobílý obrázek:

mc1

Aby se efekt spustil, je třeba, abyste se pak několik desítek sekund až tři minuty soustředěně dívali na barevný obrázek dole:

mc 2

Pokud jste zírali nejméně minutu (ideální je ale ještě déle), měli byste vidět, jak se na původním horním obrázku černo-bílé horizontální čáry mění na červené a vertikální linie získávají růžovou barvu.

Tomuto triku se říká McColloughové efekt – podle americké psycholožky, která ho asi před půl stoletím objevila. V její původní studii se zdálo, že tento efekt vydrží vyrytý do mozku asi hodinu až dvě, pozdější výzkum však ukázal, že efekt je mnohem dlouhodobější. Pokud na obrázek vydržíte zírat nejméně 15 minut, může vám efekt vydržet v mozku až čtvrt roku!

Přeprogramovaný mozek

Tak dlouhodobý efekt psychology od začátku mátl. Bylo jasné, že nemůže jít o obyčejný trik se sítnicí, jakých znáte z obrázkových časopisů stovky.

Vědci pak s obrázky experimentovali a zjistili, že efekt se velmi liší podle toho, jaké barvy byly použité a jak silné byly čáry na obrázcích. Nejsilnější se jevil, když čáry byly v komplementárních barvách a poměrně slabé. Podobných efektů se pak podařilo objevit víc. Pokusily se je pak vysvětlit celé stovky vědeckých studií…

Kde je vysvětlení?

Vědci přišli rovnou s několika vysvětleními pro podivný efekt. Dají se rozdělit na dvě základní skupiny: jedny teorie tvrdí, že jde o adaptaci lidského oka a mozku na nějaké podněty. Druhá skupina vysvětlení tvrdí, že jde naopak o neschopnost člověka reagovat na něco zvláštního – už jen proto, že kombinace červených a zelených linií se v přírodě opravdu nevyskytuje…

Pokud se nám podařilo zjistit, tak až do roku 2006 nebyla jasně prokázaná žádná z těchto hypotéz. Zdá se však, že ani neurologové a jejich nejmodernější přístroje zatím s vysvětlením záhady úplně neuspěli. Proč? Tento efekt má totiž zřejmě původ ve více jevech a více místech. Nedá se tedy snadno popsat a vysvětlit jen (de)aktivací některých oblastí mozku…

Text: RD

reklama

reklama