Amatéři popírající klimatické změny mají v médiích víc prostoru než profesionální klimatologové

Popírači klimatických změn mají v médiích víc prostoru než experti. Veřejnost to mate a zpomaluje to odezvu na řešení klimatických změn, říká velká analýza zveřejněná v polovině srpna.
Kdo v médiích o počasí mluví více: zastánci nebo popírači?
Kdo v médiích o počasí mluví více: zastánci nebo popírači?
pixabay.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama


Mezi roky 2000 a 2016 stovky vědců, podnikatelů a politiků odmítalo v médiích myšlenku globální klimatické změny způsobené člověkem. Podle nové studie vydané v odborném časopise Nature Communications dostávali tito „popírači“ o 50 procent více prostoru než špičkoví vědci-klimatologové.

Skeptici mají prostoru až až

Týkalo se to dokonce i mainstreamových médií, která bývají považovaná za seriózní a s vysokým standardem žurnalistiky, od New York Times přes Guardian až po The Wall Street Journal a Daily Telegraph. Ve všech byli skeptici citováni častěji.

A to přesto, že mezi vědci existuje téměř stoprocentní shoda na tom, že klimatické změny způsobuje člověk a jeho činnost – od zemědělství přes vypalování lesů až po dominantní příčinu, jíž je spalování fosilních paliv. Podle posledních průzkumů se shoduje s tezí o takzvaných antropogenních příčinách klimatických změn asi 99,9 procent všech vědců z oborů, kterých se to nějak týká.

Hlas popíračů je silný

Popírači klimatických změn úspěšně zvedli silný hlas mezi politiky i v komunikaci vědy,“ tvrdí autoři výzkumu. „Takové rozdíly mezi viditelností v médiích dezinterpretují reálné rozložení expertních názorů,“ říkají autoři studie.

Podle nich takové informování podkopává autoritu klimatologů a podporuje trend, kdy veřejné diskuzi dominují popírači klimatických změn.

Pro tuto studii její autoři analyzovali přes 100 tisíc zpráv a hledali v nich citace nebo zmínky o 386 klimatolozích a stejném počtu popíračů antropogenních klimatických změn. Vše se týkalo jen textů napsaných v angličtině, z této studie se tedy nedá nic usuzovat o českém prostředí, ale o tom, komu dávají některá média prostor, se můžete přesvědčit sami…

Text: Martin Kolář

Reklama
Reklama