Nový lék zázračně vyléčil zranění míchy. Jak funguje?

K poranění míchy může dojít třeba při autonehodách nebo úrazech. A až dosud jsme ho léčit nedokázali.
Zranění míchy mají často vážné dopady na lidský život
Getty Images

Mnohdy stačí vteřina nepozornosti, abychom kvůli úrazu přišli o schopnost využívat naše tělo naplno. Zranění míchy se může projevit ztrátou motoriky, citu anebo třeba paralýzou. Vyléčit jej lékaři prozatím neumějí, rozhodně ne ve všech případech, a to i přesto, že jde o jednu z priorit moderní medicíny. Hledáním způsobů, jak dopady poranění míchy zvrátit, se zabývá hned několik vědeckých odvětví, například výzkum kmenových buněk nebo genová terapie. Zdá se však, že nyní došlo k výraznému pokroku díky vědcům pracujícím na úplně jiné bázi.

Nanovlákna v gelu

Odborníci jej zatím vyzkoušeli na laboratorních myších a podle toho, jak pokus shrnuli ve vědeckém časopise Science, se zdá až zázračný. Přípravek ve formě gelu vstříkli 24 hodin poté, co myším míchu v narkóze přerušili, přímo do tkáně, která ji obklopuje. Všem takto léčeným myškám se povedlo do 4 týdnů od zranění zadní nohy znovu používat. Myšky z kontrolní skupiny, které lék nedostaly, zůstaly paralyzované. Během pitvy uzdravených myší se navíc ukázalo, že se přeťaté spoje nervových buněk v jejich páteřích zregenerovaly.

Léčivý gel, jehož použití pro klinické studie na lidech teď autoři výzkumu navrhnou americkému Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), pracuje s pomocí nanovláken desettisíckrát tenčích než lidský vlas, která jsou složená z bioaktivních molekul vysílajících specifické signály spouštějící regeneraci nervů.

Pokud by přípravek ukázal na lidech stejnou účinnost, jak slibují pokusy na laboratorních zvířatech, mohl by nejen zachraňovat zraněné, s nimiž si současná medicína neví rady, ale také být prvním z celé řady nové generace léčiv, o nichž se mluví jako o „supramolekulárních lécích“.