Korejský vlak překonal rychlost 1 000 kilometrů za hodinu

Komerční nasazování vlaků, které se rychlostí vyrovnají letadlům, má začít v roce 2022.
Hypertube
Hypertube
KRRI

reklama

Zatímco na území České republiky činí rychlostní rekord vlakové soupravy 237,04 km/h, v Asii podobná čísla padala už v šedesátých letech minulého století. Nejrychlejší vlaky dneška se přitom dostávají až k hodnotám kolem 600 km/h a už brzy může dojít k téměř dvojnásobnému nárůstu.

Rychleji než letadla

Řada zemí i soukromých společností totiž financuje programy tzv. hyperloop vlaků, lépe řečeno relativně malých kapslí, které se pohybují v podtlakovém tubusu a mají teoretickou šanci vyšplhat se až na rychlost 1 300 kilometrů za hodinu. A pravděpodobně nejblíže má k tomuto milníku projekt Výzkumného železničního institutu (KRRI) v Jižní Koreji, jehož souprava prolomila bájnou hranici 1 000 km/h.

Rychlovlak korejského železničního institutu
Autor: KRRI Rychlovlak korejského železničního institutu

Iniciativa, na jejímž konci má být zrychlení cesty například mezi Busanem a Soulem z 3,5 hodin na pouhých 30 minut, začala už v roce 2017. „Doufáme, že se nám již brzy podaří vytvořit rychlovlak, který se bude závratnými rychlostmi pohybovat tunelem ve vysokém vakuu,“ popisovali tehdy situaci zástupci KRRI, a před koncem loňského roku se k naplnění tohoto snu dostali velmi blízko. Klíčem k úspěchu je právě podtlak, který vzniká v testovacím tubusu a díky tlaku 0,001 Pa se dostává až na hranici jemného a vysokého vakua. Čím menší tlak vzduchu v tubusu je, tím menší je i jeho odpor působící na soupravu – a tím vyšší rychlost může kapsle vyvinout.

Velký krok kupředu

Dosavadní rychlostní rekord jihokorejského vlaku byl přitom překonán poměrně výrazně, jelikož předchozí hodnota činila „pouhých“ 714 km/h. Nově se tak dostáváme do hladin rychlosti velkých dopravních letadel, která se obvykle pohybují rychlostí 800–1 000 kilometrů za hodinu. Rekordu bylo nicméně dosaženo také pečlivými aerodynamickými úpravami soupravy a změnami ve fázi akcelerace, které budou v průběhu roku 2021 dále optimalizovány, aby bylo vše připraveno na zapojení do skutečné přepravy.

Ta by měla přijít ke slovu už v roce 2022, byť pro to v tuto chvíli neexistují žádné záruky. Důležité je také testovat jízdu s lidskými pasažéry, kterou KRRI zatím do svých plánů nezavedla, know-how by však mohla okoukat od konkurenční společnosti Virgin. Její hyperloop vlak koncem roku 2020 takový test provedl, souprava pohybující se v podtlakovém tubusu (100 Pa) však dosáhla na 500 metrech rychlosti „pouhých“ 173 kilometrů za hodinu.

reklama

reklama