10. prosince 2020 06:00

Cesta časem s logem Škoda: Vlastenectví, inovace i historické proměny

Okřídlený šíp zdobí automobily Škoda již celá desetiletí, ale úplně prvním logem značky bylo kolo od bicyklu pokryté lipovými květy. A jak se logo slavné značky vyvíjelo dál?

1895: V duchu vlastenectví

První logo v příběhu společnosti L & K, ze které později vzešla automobilka Škoda, zobrazuje kolo od bicyklu zdobené lipovými květy – symbolem slovanských národů. Podobně jako další pionýři automobilismu, také firma Václava Laurina a Václava Klementa začínala výrobou jízdních kol a motory začala přidávat až později.

1905: Automobilová premiéra

Automobilová dobrodružství začínají v prvních letech 20. století s vozem Voiturette A. Na znamení vstupu do nové éry byla společnost překřtěna na Laurin & Klement. Se změnou názvu přichází i nové logo navržené v duchu secese, v té době velmi módní. Logo zdobilo vrcholky chladičů automobilů Laurin & Klement a používalo se téměř 25 let.

1926: Legendární indián

Logo, které známe i dnes: slavný okřídlený šíp zdobí vozy vyráběné v Mladé Boleslavi skoro celé století. V původní podobě ho dodnes najdete na originálních náhradních dílech Škoda. Vznik legendárního loga je zahalený tajemstvím. Podle jedné z verzí vyjadřuje šíp pokrok, směřování do budoucnosti. Tvrdí se také, že autorem nápadu (stylizovaná hlava indiána s čelenkou o pěti pérech) byl obchodní ředitel společnosti Škoda Plzeň.

1993: Ahoj, Volkswagene

Modrý okřídlený šíp na vozidlech Škoda překonal i éru Sovětského svazu a zůstal nezměněn dlouhých 60 let. S novým majitelem, koncernem Volkswagen, přichází omlazení loga. Modrou nahrazuje zelená a kruh okolo se zvětšuje, aby uvolnil prostor pro nápis Škoda Auto. Zelené logo oslavilo svoji premiéru na voze Škoda Felicia, prvním vozu vyrobeného pod křídly koncernu Volkswagen.

1999: Zeleně a úspěšně

Automobily Škoda slaví enormní úspěch a design má stále větší slovo. Upravené logo má sejmout nelichotivou nálepku „auta z východu“. Zelený okřídlený šíp zůstává, ale barvě je připsán nový význam. Zelená odkazuje na ekologické smýšlení automobilky. Celkové vyznění loga bylo akcentováno nahrazením zelené barvy více elegantní černou.

2016: Elegantně a čistě

Mladistvost a preciznost – nové hodnoty značky se promítají do současné podoby loga. Okřídlený šíp se stal natolik známý, že mohl symbolizovat značku jako takovou, a proto byl nápis Škoda z vlastního loga vyjmut. Černá linka spolu s chromovým lemem dodala logu na eleganci a čistotě. Zelená je stále „oficiální“ barvou automobilky, neobjevuje se ale už na znacích automobilů. Ty jsou provedené pouze v kombinaci chromu (okřídlený šíp a okruží) a černého pozadí.

Celý článek si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze zimního vydání magazínu Prima ZOOM, které je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.

Mojmír Sedláček

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom