Japonci nasadili nový šinkansen. Poradí si i při zemětřesení

Nejnovější typ japonského rychlovlaku šinkansen jede nejen rychleji a pohodlněji, než jeho předchůdce, ale zvládne dovézt cestující do bezpečí i v případě zemětřesení.
Nový šinkansen N700S ve stanici
Nový šinkansen N700S ve stanici
Wikimedia Commons/Hahifuheho

reklama

Model N700S začal jezdit 1. července 2020 na trati Tókaidó-šinkansen mezi Tokiem a Ósakou. Souprava může jet rychlostí až 360 km/h, což předvedla během zkušebních jízd v roce 2019, a díky tomu se N700S řadí mezi nejrychlejší vlaky světa. Cestovní rychlost vlaku bude nicméně nastavena na maximálních 285 km/h.

Nová souprava měla původně začít jezdit mezi Tokiem a Ósakou při příležitosti zahájení XXXII. letních olympijských her v Tokiu, které ale byly kvůli pandemii nemoci COVID-19 odloženy na rok 2021. Shodou okolností se první model šinkasenu vydal na trať Tókaidó-šinkansen v roce 1964, kdy se v Tokiu konaly XVIII. letní olympijské hry. Tehdy šlo o první vysokorychlostní trať na světě.

Podívejte se na N700S v provozu:

Vyjma elegantního zlatého loga se nová souprava N700S při letmém pohledu od předchozích modelů N700 nebo N700A příliš neliší. Podrobnější obhlídka ale odhalí hranatější nos, buclatější „tváře“ a elegantnější design světlometů.

Uvnitř je možné více sklopit sedačky a tím získat při delší cestě větší pohodlí. Každé sedadlo má svou vlastní zásuvku. Vnitřní osvětlení bylo navržené tak, aby dávalo měkčí světlo a vytvářelo uvolňující atmosféru. Zavazadlové schránky umístěné nad sedadlem se na každé zastávce rozsvítí, aby cestující upozornily na jejich zavazadla.

Uspořádání sedadel v interiéru, souprava může mít až 15 vagónů
Autor: Wikimedia Commons/S.Raika Uspořádání sedadel v interiéru, souprava může mít až 15 vagónů

Jízda bude hladší a pohodlnější mimo jiné díky novému systému aktivního odpružení, vylepšený systém automatického řízení a brzd umožňuje v případě nouze vlak rychleji zastavit.

Dokáže odjet po vlastní ose i bez napájení ze sítě

Souprava je také jako jediná na světě vybavená nezávislou pohonnou jednotkou na lithium-iontové baterie, která v případě výpadku napájení ze sítě umožní vlaku pokračovat nízkou rychlostí do nejbližší stanice. To umožní soupravě typicky při zemětřesení opustit nebezpečné úseky, jako jsou mosty nebo tunely.

Zatímco první vysokorychlostní trať Tókaidó-šinkansen měřila 515 kilometrů, dnes systém tratí šinkansen v Japonsku disponuje celkovou délkou 2 900 km. Na části jeho tratí se připravuje zavedení systému magnetické levitace maglev, což by například dobu jízdy mezi Tokiem a Ósakou zkrátilo z dnešních 2.20 hod. na méně než jednu hodinu.

reklama

reklama