15. února 2021 00:04

Vyzkoušejte si překladač hieroglyfů. Vděčíme za něj tvůrcům hry ze starověkého Egypta

Teprve před dvěma stoletími dokázalo lidstvo díky francouzskému géniovi Jeanu-Françoisovi Champollionovi znovu přečíst egyptské hieroglyfy. Google a Ubisoft je však dokážou překládat i on-line.

Databáze více než 80 000 jednotlivých glyfů tvořících staroegyptské obrázkové písmo, která vznikla ve spolupráci s hráči Assassin’s Creed Origins, dnes pomáhá s překladem hieroglyfů. Egyptologové je navíc (díky digitalizaci) mají poprvé k dispozici v jiné než knižní podobě.

Hra z ptolemaiovského Egypta

Na počátku byla spolupráce vývojářské společnosti Ubisoft, známé především herní sérií Assassin’s Creed, s akademickou obcí z celého světa. Jejím cílem bylo doladit reálie už desátého dílu této akční adventury, která se pod názvem Assassin’s Creed Origins odehrává v ptolemaiovském Egyptě.

Tvůrci hry z roku 2017 do ní začlenili ohromné množství staroegyptských reálií včetně původních hieroglyfických nápisů. Navíc každý hráč, který hru vlastní, může využít i oddělený mód Discovery Tour. Ten ze světa hry odstraňuje všechny nepřátele, souboje a úkoly a hráč v něm nemůže zemřít. Zato se ale dozví opravdu hodně o životě ve starověkém Egyptě.

Databázi hieroglyfů naplnili hráči Assassin's Creed Origins

Už v roce 2017 se Ubisoft Hieroglyphs Initiative spojila s Arts and Culture od Google a společně pro Britské muzeum vytvořily překladač hieroglyfů. Cílem bylo využít algoritmus strojového učení k překládání staroegyptského obrázkového písma. „Zahájili jsme tento projekt s cílem poděkovat všem akademikům, kteří nám pomohli udělat z Assassin's Creed Origins tak realistickou hru a také se podíleli na vývoji nesmírně populární Discovery Tour,“ citoval server Interesting Engineering z prohlášení společnosti Ubisoft.

Technologie vyvinutá Ubisoftem vytváří kopie hieroglyfů, kdy každý jednotlivý glyf prochází systémem strojového učení, který ho načte a identifikuje, aby nakonec analyzoval celé věty a nabídl konečný překlad. Data pro model strojového učení přitom nepřišla z akademické sféry, ale od komunity hráčů Assassin's Creed – ti během jediné noci do systému poslali přes 80 000 jednotlivých glyfů.

Vlastní překlad zajišťuje software Fabricius, do něhož mohou uživatelé nahrát obrázky hieroglyfů a porovnat je s různými možnými interpretacemi napříč staletími. Program dokonce dokáže doplnit i poškozený text. Digitalizace textového materiálu, který byl dosud dostupný jen v knižní podobě, přitom zcela změnila způsob práce egyptologů.

Odlehčenou verzi Fabricia si můžete vyzkoušet i sami. Umožňuje převést například běžně používané emotikony nebo jednoduché výrazy do hieroglyfického písma a sdílet je na sociálních sítích.

Písmo ztracené civilizace

Nejstarší rozluštěné hieroglyfy pocházejí z druhé dynastie vládnoucí zhruba mezi lety 2800 a 2650 před naším letopočtem. Po zničení posledních egyptských chrámů v 5. století našeho letopočtu znalost hieroglyfického písma zmizela, rozluštit se je znovu podařilo až v roce 1822 francouzskému lingvistovi Jeanu-Françoisovi Champollionovi, jenž k tomu využil trojjazyčný text na známé Rosettské desce.

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom