3. prosince 2020 22:00

Od trakaře k autům na obloze: Jak začal překotný vývoj automobilů?

Auto, které pro nás samo přijede do práce, vůz létající v oblacích nebo kabriolet, jenž si klidně pluje v moři nad korálovým útesem. Vynalézavost automobilových designérů zkrátka nezná hranic. A neznala je od chvíle, kdy na silnici vyjel první kočár bez koní a začala éra automobilismu. Kde a jak to všechno začalo?

Kolo. Krátké slovo, které v sobě skrývá dlouhý příběh a jeden z největších průlomů v lidské historii. Dnes se kolem nejrůznějších kol doslova točí celý svět. Otáčejí se ve všem možném od hraček přes převody nejrůznějších strojů po dopravní prostředky všeho druhu. Jak asi býval život bez kola trudný, krásně ilustrují pokusy inženýra Pavla Pavla, při kterých „rozchodil“ obří kamenné sochy moai na Velikonočním ostrově pouze za pomoci pevných lan a lidské síly. Před nějakými osmi stovkami let, kdy tamní obyvatelé začali bez dopravních prostředků gigantické postavy stěhovat po ostrově, však už bylo kolu více než pět tisíc let.

Nečekané základy

Dodnes přesně nevíme, kdo a kdy kolo vymyslel. Obrázky povozů na keramice se však poprvé objevují v oblasti starověkého Sumeru a Babylonu, takže se možná začalo jezdit právě tady. Po většinu své existence kola každopádně zdobila nejrůznější káry, trakaře, vozy, povozy a kočáry, se kterými se hmoždili buď samotní lidé, nebo to byla ochočená tažná zvířata. Dnes nám to sice může připadat trochu zvláštní, ale když se koncem osmnáctého století podařilo vypřáhnout koně i voly z chomoutů a do ulic vyrazily první automobily poháněné párou, vítali je lidé jako čistou formu dopravy. Pochopitelně – na rozdíl od stračen či vraníků za sebou totiž nezanechávaly žádné nevábně vonící hromádky.

Za vším hledej ženu, a proto se není co divit, že jedna odvážná řidička položila zlatou cihlu do základů celého automobilismu. Ano, úplně první benzínovou motorovou tříkolku na světě si sice nechal patentovat její muž Karl Benz, paní Bertha však celému nápadu vlila krev do žil. Karl sice uměl konstruovat spalovací motory, neuměl je však správně prodat lidem. Rodačka z německého Pforzheimu a dcera tesařského mistra tedy uspořádala první automobilovou expedici na vlastní pěst, aniž se obtěžovala svému choti něco prozradit. S tříkolkou, která do té doby bez poruchy dojela sotva přes několik křižovatek, překonala více než sto kilometrů napříč Německem do svého rodného města na návštěvu k mamince.

Protože tenkrát samozřejmě neexistovaly žádné benzínové pumpy, musela cestou pro svého plechového miláčka koupit palivo v lékárně, a kromě toho také řešit celou řadu jeho technických bolístek. Ucpaný karburátor například několikrát vyčistila sponou do vlasů. Kromě toho, že díky své dálkové cestě přitáhla k manželovu automobilu pozornost tisku i zákazníků, se také stala vůbec první řidičkou v dějinách. Dnes se na stejné trase z Mannheimu do Pforzheimu koná každé dva roky spanilá jízda předválečných autoveteránů a trasa Bertha Benz Memorial Route se stala součástí světového průmyslového dědictví lidstva.

Jak předjet čas

Že jsou elektromobily hudbou budoucnosti? Chyba lávky! V automobilovém průmyslu najdete jen málo věcí, které by byly starší než elektrické auto. Dokonce i prvním vozidlem, které stvořil tehdy dvaadvacetiletý a později legendární konstruktér Ferdinand Porsche, byl právě elektromobil. Psal se rok 1898 a jeho model C.2 Phaeton postavený pro značku Egger-Lohner vypadal přesně v duchu doby, tedy jako kočár bez koní. Porsche mu však díky své designérské genialitě vdechl osobitost modře průsvitnými postranicemi a život motorem, který dokázal vyvinout rychlost závratných třiatřicet kilometrů za hodinu a na jedno nabití ujel skoro osmdesát kilometrů.

To však nebyl jediný „elektroúlet“ automobilové historie. Představte si, že se proti vám ze zatáčky vyřítí splašená stříbrná bublina na třech kolech s průhlednou plexisklovou kabinou skoro po všech stranách. Připočtěte si, že elektrovozítko Oeuf électrique neboli elektrické vajíčko má v rodném listě poměrně dávný letopočet 1942, a nebudete se divit, že se obyvatelům francouzské metropole možná zdálo, že tam přistálo prapodivné UFO. Elektrické vajíčko skutečně vzniklo v Paříži, která byla vždycky otevřená uměleckým a designérským experimentům všeho druhu.

Celý článek si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze zimního vydání magazínu Prima ZOOM, které je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.

Mojmír Sedláček

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom