5. března 2021 15:00
Adam Vala

Víc než stovka stíhaček F-22 Raptor prošla rozsáhlou renovací. Měly by po ní létat až do roku 2060

Mechanici si vzali do parády 135 stíhaček F-22 Raptor a přidali jim desítky let života.

Americký stíhací letoun F-22 Raptor se poprvé vznesl už v roce 1997. Konstruktéři odhadovali životnost draku na 8 000 hodin, a proto na F-22 podle předpokladů v roce 2015 navázal modernější stroj F-35. Neznamená to ale, že by éra Raptorů skončila – i s přihlédnutím k tomu, že jsou do aktivní služby zapojeny mnohem starší letouny, budou F-22 využívány další desetiletí, čemuž ovšem musela jít americká armáda naproti prostřednictvím rozsáhlého renovačního plánu. Ten byl začátkem roku 2021 dokončen a odhadovaná životnost letounů se zdvojnásobila.

Prodloužení aktivní služby

Renovace stíhačů probíhala na základně Hill Air Force v Utahu a zahrnovala nejen strukturální opravy jednotlivých strojů či korozní revize, ale také například opravy vlastností snižujících radarový odraz, včetně speciálního nátěru. Rukama přibližně 400 mechaniků a avioniků prošlo také ovládání letounů, zbraňové systémy nebo jednotlivé prvky motoru, což ve výsledku pouze neprodloužilo dobu aktivní služby, ale přidalo letadlu další moderní vlastnosti.

Za tímto účelem byla do plánu renovace zapojena také výzkumná laboratoř Lockheed Martin, výrobce letounu, která poskytla americké armádě další potřebné nástroje a informace, díky nimž mohl celý plán proběhnout i s menším počtem dostupných mechaniků. Celkově tak 574. letecká údržbářská jednotka renovovala 135 strojů z celkového počtu 185. Ne všechny letouny jsou ale určené k bojovým akcím, takže vynakládání úsilí na renovace u nich není nezbytné. I tak ale americká armáda v rámci teoretické roviny předpokládá, že by F-22 mohly sloužit až do roku 2060.

Může létat dalších 40 let?

Ačkoliv by se to neobešlo bez dalších renovací, už dříve tuto myšlenku vyřkla kancelář asistenta sekretáře leteckých sil Spojených států. Právě konstrukce F-22 a zmiňovaná životnost 8 000 hodin je na stroj překonávající tak velká přetížení úctyhodné číslo. Jen pro kontext – F-2 Phantom z šedesátých let minulého století měl udávanou životnost draku pouhých 3 500 hodin, tedy o více než polovinu životnosti F-22 méně. I to je ale dáno postupným vývojem a použitými materiály, kterými americká armáda před desetiletími nedisponovala. Druhou stranou mince nicméně zůstává, zda bude F-22 za dvacet třicet let relevantní konstrukčně, podobně jako je tomu momentálně (po necelých 40 letech) například u legendárního stroje F-18 Hornet.

Adam Vala

Populární filmy na Prima Zoom