2. prosince 2020 15:47

Elektrická Škoda na Tour de France. Jak česká značka spolupracuje se slavným závodem?

Nejslavnější cyklistický závod Tour de France je spojen i s vozy značky Škoda. Tato spolupráce navíc vede i k představení fascinujících technologických novinek – například nové Škody Enyaq iV.

Nejde si jich nevšimnout. Vždyť okřídlené šípy na kapotách doprovodných vozidel už patří k Tour de France podobně jako maillot jaune. Dohromady se v těsné blízkosti pelotonu pohybuje bezmála tři sta aut z Mladé Boleslavi. A vůbec poprvé se letos v roli ředitelského „kočáru“ představil plně elektrický vůz.

Zbrusu nový elektrický model Škoda Enyaq iV vyjel do čela pelotonu pouhý den po své světové premiéře. Sytě červené SUV, které se v průběhu Tour představilo celkem na třech etapách, budilo v zázemí závodu patřičnou pozornost. „Škoda se v rámci letošní Tour zaměřila zejména na trvale udržitelný rozvoj a elektromobilitu. Celkem třicet vozů z letošní flotily tvořily modely rodiny Škoda iV s plug-in hybridním nebo čistě bateriovým pohonem,“ říká tisková mluvčí automobilky Simona Havlíková.

Nejdůležitější auto: Škoda Enyaq iV

Řízení Tour de France není vůbec snadný úkol. Vyžaduje obrovskou míru organizace a jasnou komunikaci. Tzv. „Red Car“, tedy „červený vůz“, je logistickým centrem, mobilním velicím střediskem, ze kterého řídí ředitel Tour de France Christian Prudhomme celý závod.

Příprava prvního elektrického auta začala proto v Mladé Boleslavi s dalekosáhlým předstihem. „Přestavba modelů Enyaq byla zahájena na začátku června letošního roku a vozy byly na vybraných etapách úspěšně testovány již v červenci,“ prozrazuje Havlíková při jízdě na jedné z etap, během níž jsme se sešli na palubě v doprovodném voze. A jaké konkrétní úpravy museli technici na Škodě Enyaq iV realizovat? „Byla nainstalována střešní okna a výztuha střechy. Proběhla montáž šesti antén, majáku, držáku vlajky Départ a modifikace hagusů – mezi střechu a hagus je instalovaná cca 40mm podložka pro snadný úchop při vystupování z vozu během etapy,“ vypočítává úpravy.

Paleta pětačtyřiceti zvuků

Specifickou součástí výbavy jsou pak klaksony, které umožňují přehrání palety pětačtyřiceti zvuků a melodií a standardně by na silnici nesměly. Troubení v podobě zvuku zvířat, projíždějící tramvaje či známé melodie pro pobavení diváků u silnice se totiž do homologačních regulí nevejde. „Jde o speciální klaksony pro specifické potřeby Tour de France,“ říká Havlíková a v popisu nutných změn přechází k ovládacím prvkům. „Středová konzole na zadních sedadlech obsahuje ovládací panel pro ředitele závodu, který umožňuje spojení přes pět rádií s přepínáním, mikrofonem a ovládáním hlasitosti. Dále panel, který obsahuje ovládání majáku, 2+2 USB sloty, tři 12V nabíječky a lednici,“ popisuje. To vše pak vyžaduje přítomnost dalšího externího nabíjení a samozřejmě extra elektrického vedení. „Pro veškeré technologie a vybavení byl vyroben a instalován speciální box. Ten zahrnuje například dvě 72Ah baterie, dvě externí baterie, držák pro pět rádií a jejich řídicí jednotku. Dále technici instalovali vnitřní kabeláž k jednotlivým komponentům, pojistkám a relé,“ uvádí Simona Havlíková.

Made in Česko

Vozy Škoda během Tour de France využívají nejen organizátoři, ale rovněž je využívá devět týmů. A kolem pelotonu se pohybuje celý modelový vějíř. „Mobilitu zajišťovaly během letošního ročníku vedle nové, čtvrté generace bestselleru, vozu Škoda Octavia, mimo jiné také vlajková loď značky, model Superb a Superb iV s plug-in hybridním pohonem. Dále SUV modely Kodiaq, Karoq a Kamiq – a samozřejmě již zmíněný Enyaq,“ dodává Havlíková.

Česká automobilka je oficiálním hlavním partnerem největšího cyklistického závodu světa už od roku 2004. Vedle nejdůležitějšího auta závodu a doprovodných vozů má nejslavnější závod světa ještě další českou stopu: poháry pro šampiony s rukopisem designového oddělení Škoda Auto vznikají ve sklárnách Lasvit.

Další články si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze zimního vydání magazínu Prima ZOOM, které je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.

Mojmír Sedláček

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom