Elektrická minulost: Slavný český vynálezce stál u zrodu hybridních aut

Automobilka Škoda se výrobou hybridních a elektrických vozů nezabývá až dnes, celá její minulost je s těmito alternativními přístupy k automobilům prostoupena.
Laurin & Klement E upravený Františkem Křižíkem.
Laurin & Klement E upravený Františkem Křižíkem.
Škoda Auto

reklama

Víte, že první hybridní auto postavil už předchůdce Škoda Auto, Laurin & Klement, v roce 1908? Jmenovalo se Laurin & Klement Typ E. Jeho konstruktérem nebyl nikdo jiný než „český Edison“ František Křižík. Převodovku nahradil elektromotorem, který zajišťoval pohon. Benzínový motor sloužil pouze k vytváření elektřiny, šlo tedy o takzvaný sériový hybrid.

To ale není z elektrické minulosti české automobilky zdaleka vše. Ve třicátých letech minulého století následoval kompaktní nákladní elektromobil s nosností až tři tuny, který v Plzni rozvážel pivo. V roce 1941 pro změnu začala Škodovka vyrábět elektromobil pro děti s maximální rychlostí 12 km/h.

Dětský elektromobil Škoda Puck.
Autor: Škoda Auto Dětský elektromobil Škoda Puck.

Elektromobil ale ze Škodových závodů vyjížděl i v letech devadesátých, v éře modelu Favorit/Forman. V letech 1991 až 1993 vzniklo přes 140 kusů modelu Škoda Eltra 151 L, který byl odvozen od modelů Favorit a Pickup. Původně se vyráběl pro Švýcarsko, ale nakonec se prodával i v dalších evropských zemích. Elektromotor o výkonu 15,4 kW umožňoval dojezd až 80 km a maximální rychlost byla 80 km/h.

Celý článek si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze zimního vydání magazínu Prima ZOOM, který je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.

Časopis Prima ZOOM – listopad 2020
Autor: Prima Zoom Časopis Prima ZOOM – listopad 2020

reklama

reklama