Aero L-39NG Albatros: Jak létá nová česká stíhačka? Má nový motor a je rychlejší

Vietnam koupí 12 nových cvičných letadel Aero L-39NG Albatros. Jak se s nimi létá?
Kolem nového Albatrosu začíná být rušno
Kolem nového Albatrosu začíná být rušno
AERO Vodochody

reklama

Nejnovější českou stíhačkou je Aero L-39NG Albatros, který poprvé vzlétl 22. prosince 2018. Nejde ale o žádný facelift předchozího úspěšného stroje L-39, který vznikl už v 60. letech – Česko se může po letech pochlubit úplně novým podzvukovým bitevníkem.

NG v názvu nové stíhačky znamená „new generation“. Na první pohled je L-39NG předchozím Albatrosům velmi podobný, liší se ale jeho vnitřní výbava i letové parametry. Maximální rychlost se zvýšila ze 750km/h na 780 km/h a počáteční stoupavost vzrostla z 22 m/s na 23 m/s.

„Náběh motoru je velmi rychlý, což byl jeden z největších problémů u předchozích modelů L-39,“ okomentoval novou českou stíhačku zakladatel a šéfpilot Breitling Jet Teamu Jacques Bothelin. „Piloti z francouzské armády nebo z našeho národního týmu, které jsme cvičili, zažívali těžké chvíle, než se naučili pracovat s plynovou přípustí L-39. Tento stroj reaguje na přidání nebo ubrání výkonu okamžitě, což je skvělé.“

Právě motor představuje jednu z největších změn. Albatrosy dosud používaly dnes již zastaralý sovětský, respektive ukrajinský dvouproudový motor Ivčenko AI-25 vyvinutý původně pro cvičný letoun Jak-40. Nový L-39NG naproti tomu spoléhá na americký dvouproudý motor Williams International FJ44-4M.

Dvoumístný stroj je navíc vybaven novou avionikou odpovídající bojovým letounům čtvrté a páté generace.

Motor představuje u L-39NG jednu z největších změn
Autor: AERO Vodochody/Petr Kolmann Motor představuje u L-39NG jednu z největších změn

Nové stroje pro Vietnam

Nové L-39NG si vyhlédl Vietnam, který v únoru 2021 podepsal s Omnipolem kontrakt na dodávku 12 těchto strojů. „Omnipol je naším strategickým partnerem a my jsme velmi rádi, že se mu podařilo dosáhnout ve Vietnamu takto významné dohody. Vietnam je tradičním uživatelem letounů vyrobených v Aeru, a otevřela se nám tak cesta k navázání na vzájemnou historickou spolupráci,“ komentovala pro Prima ZOOM uzavření dohody tisková mluvčí Aera Vodochody Tereza Vrublová.

Hlavní bojovou silou vietnamského letectva, které sbíralo bojové zkušenosti za vietnamské války jak se sovětskými, tak s americkými stroji, jsou dnes sovětské Suchoje Su-22 a ruské Su-30. Nově objednané stroje poputují k 910. tréninkovému pluk „Julius Fučík“, který operuje s 25 původně československými cvičnými letouny Aero L-39 Albatros a využívá i 12 ruských strojů Jakovlev Jak-130.

reklama

reklama