21. prosince 2022 19:46

Vymyslela Santa Clause firma Coca-Cola? Tady je příběh jeho zásadní změny

Také si myslíte, že Santu Clause vymyslela Coca-Cola? Na otázku britského bulvárního deníku The Daily Mirror, jestli právě tahle firma může za červený obleček anglosaského symbolu Vánoc, odpovídá celých 60 procent účastníků ankety, že ano. Jenže je to úplně jinak.

A není se co divit. Coca-Cola používá vánoční reklamy se Santou už 90 let v podstatě v nezměněné podobě. Přesto Santův outfit nevymyslela, a dokonce ani nebyla první nápojovou firmou, která bodrého posla Vánoc použila v reklamě.

Geniální nápad markeťáka z Atlanty

Tvrdý globální marketing výrobce sycených nápojů z Atlanty dokáže vyvinout sílu, které je těžko odolat. Prorazit s představou Coca-Coly jako ideálního nápoje k pečené kachně se mu sice v 90. letech v Česku naštěstí nepodařilo, jiné starší nápady ale prošly. Třeba ten, že Coca-Cola se může pít jen studená a vůbec nejlepší to bude o Vánocích, které by bez ní a bez Santy stály za pendrek. A také že Santa Claus bude připomínat korpulentního Skandinávce, který chodí zásadně v červeném a vypadá, že občas jako každý správný seveřan trochu přebere.

Co kdyby Santa Claus vypadal jako malý skřítek?

Všichni víme, že Santa Claus nosí americkým a kanadským dětem o Vánocích dárky – v noci z 24. na 25. prosince se pěkně spustí komínem krbu do obýváku a šoupne jim je do punčochy. Nad tím, kolik severoamerických bytů je dnes vybaveno krbem, se můžeme pousmát, dětem je to ale jedno. Koneckonců, jak to zvládá český Ježíšek, je ještě větší záhadou. Co ale stojí za povšimnutí, je, jak Santa Claus vypadá a jakou roli v tom sehrála společnost TCCC neboli ona slavná The Coca-Cola Company.

Možná vás to překvapí, ale Santa Claus nevypadal vždy tak, jak jej známe dnes. Ilustrace z 19. století ho zobrazovaly jako elfa, malého skřítka nebo vytáhlého čaroděje ve stylu Gandalfa z Pána prstenů. Souběžně s tím se už ale začala objevovat i postava korpulentního staříka s vousem v červenobílém kabátku.

Santa se jmenuje Clement Clark Moore

Právě tato varianta, která má svou literární předlohu v básni Návštěva svatého Mikuláše z roku 1822 přisuzované Američanu Clementu Clarku Mooreovi, se nakonec začátkem 20. století objevila v reklamě – a to hned několikrát.

Pozoruhodné je, že pro svou reklamní kampaň si takto vyobrazeného Santa Clause vybrala i firma White Rock, americký výrobce nealkoholických nápojů. V letech 1915 a 1916 její tehdy ještě černobílý Santa Claus řídil nejprve nákladní auto a později letadlo. V roce 1923 pak firma v časopise Life otiskla barevný inzerát na minerálku, kde už si Santa Clause nesplete nikdo.

Budeme pít i v zimě

A jak se k Santovi dostala TCCC? Dvacátá léta nebyla pro The Coca-Cola Company zrovna procházkou růžovým sadem. Prodeje nealkoholických nápojů stagnovaly a vrchol sezony se omezoval na krátké období léta. Lednice sice existovaly už od roku 1911, ale v domácnostech se začaly více objevovat teprve po roce 1923. Spásný nápad přišel v podobě „zimního pití“ – Coca-Cola se měla podle obchodních stratégů začít pít i v zimě, navíc studená. V té době asi stejně revoluční myšlenka, jako lákat zákazníky na zimní lízání zmrzliny.

Stejně jako dnes bylo i v době předtelevizní nejprve nutné vytvořit spolehlivě fungující reklamní vizuál, na němž by se dalo do budoucna stavět. Vrcholem reklamy tehdy byly plnobarevné inzeráty tištěné v časopisech a venkovní reklamní poutače, v podstatě billboardy. Pro takovou kampaň potřebovala TCCC jednoznačný motiv – a volba padla na Santa Clause.

Namalovat ho měl americký kreslíř švédského původu Haddon Sundblom, který tak skutečně v roce 1931 učinil. Kolují nejrůznější zvěsti o tom, co nebo kdo mu byl předlohou jeho vlastním dědečkem počínaje a kreslířem samým konče. Jisté je, že Sundblom zůstal ve službách TCCC po celá desetiletí – posledního Santu před lednicí s lahví Coca-Coly v ruce namaloval ještě v roce 1964.

Díky globálnímu zásahu Coca-Coly se reklamy se Sundblomovým Santou Clausem dostaly do celého světa a po desetiletí tvrdě pracovaly na unifikované představě Vánoc. Podle TCCC k nim patří vánoční kamiony, lednice plné vychlazených nápojů a šibalsky unavený Santa Claus, který se potřebuje při té šichtě trochu občerstvit. Z marketingového hlediska výkon na jedničku. Že by ale firma Coca-Cola vymyslela Santu Clause, nebo ho dokonce jako první oblékla do červené barvy, na to zapomeňte.

Zdroj: Daily Mirror

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom