Vylodění v Normandii předcházela série krycích manévrů. Jak spojenci obelstili Hitlera?

Vylodění v Normandii bylo monstrózní akcí, která měla zvrátit vývoj války a ve finále srazit Hitlera na kolena. K úspěšné invazi však spojenecká vojska musela podniknout řadu krycích manévrů.
Vylodění v Normandii ve filmu Zachraňte vojína Ryana
Vylodění v Normandii ve filmu Zachraňte vojína Ryana
Paramount Pictures

reklama

Zatímco krycí název Overlord, označující vylodění v Normandii a následnou invazi spojeneckých vojsk na kontinentální Evropě, je obecně dobře známý, operaci Fortitute řada lidí nezná, protože se o ní příliš nemluví ani v hodinách dějepisu.

Operace Fortitude

Fortitude bylo kódové jméno pro klamavou operaci spojeneckých sil mající za cíl přesvědčit Němce, že k invazi do Evropy sice dojde, ale jinde, než k ní nakonec skutečně došlo. Samotná operace byla rozdělena na dvě části: Fortitude North vypouštěla zprávy a indicie, že cílovou zemí invaze bude Norsko, odkud dojde k osvobozování Evropy ze severu. Fortitude South byla navržena tak, aby Němce přesvědčila, že hlavní spojenecká invaze do Francie bude vedena v oblasti Pas-de-Calais.

V tuto variantu mimo jiné věřil i Hitler, což spojencům nahrávalo a dělali, co mohli, aby ho v jeho přesvědčení utvrdili. V oblasti Pas-De-Calais, kde je kanál La Manche nejužší, by bylo vylodění logické, ovšem ne vše, co je logické, je ve válce strategicky výhodné. Francouzští partyzáni tak byli v oblasti aktivováni a zesilovali činnost, což u Hitlera podporovalo domněnku vylodění. Zároveň se Němcům dařilo zachycovat a rozšifrovávat zprávy, které opět budily dojem invaze v Calais. 

„Největší nebezpečí na nás čeká na začátku akce. Abychom se udrželi na pobřeží, je bezpodmínečně nutné, aby německá vojska zůstala ve svých postaveních a hlídala jiný bod vylodění. Uvědomte si, že pokud nás zaženou zpět do moře, bude to stát spoustu životů!,“ varoval své generály a plánovače vrchní velitel vylodění Dwight D. Eisenhower. Průzkumné letouny přilétaly se snímky nepravých tanků a letadel a úspěšný americký generál George S. Patton rozesílal depeše o organizaci důležitých porad, které měly být a byly nepřáteli zachyceny. Porady ve skutečnosti samozřejmě nikdy neproběhly, ale samotný generál na ně odjel, aby mohl být viděn a zpráva se mohla dostat díky německým špionům na patřičná místa. Později to Patton komentoval s upřímností sobě vlastní: „Někdy jsem si připadal jako idiot. Svolal jsem poradu, jelo se mnou pět pobočníků a pak jsme tam hráli tři hodiny sami karty!“  

Význam dešifrování

Britská zpravodajská služba 25. května dešifrovala přísně tajnou zprávu, kterou šest dnů předtím odeslal do Berlína Rommel a v níž prozradil, že jedna tanková divize SS nemá ani jeden tank a rovněž žádné nečeká. Kromě toho trpí vážným nedostatkem důstojníků, motorových vozidel a náhradních dílů k nim,“ napsal Martin Gilbert v obsáhlé publikaci Druhá světová válka: úplná historie. Trvalé bombardování mostů přes Seinu vedlo německé důstojníky k úvahám, že k vylodění dojde v oblasti Dieppe. V období 24.–27. května, tedy v době, kdy plány na invazi do Normandie byly v podstatě hotové, se Britům podařilo zachytit a dešifrovat informaci o přesunech značného počtu německých vojsk na poloostrov Cotentin. 

Zpráva, respektive její dešifrování, bezesporu zachránila mnoho amerických životů, neboť právě na Cotentin byl plánován shoz vzdušného výsadku. Díky tomu, že byl výsadek odvolán, nespadli výsadkáři do oblasti hustě obsazené německými ozbrojenci. Zesílilo bombardování německých seřazovacích nádraží, aby se zkomplikovaly či v ideálním případě znemožnily přesuny vojsk a techniky.

Plán Transportation spočíval v bombardování nádraží a dopravních tepen. V průběhu jeho realizace shodilo 8000 britských bombardérů na seřazovací nádraží ve Francii a Belgii 42 000 tun bomb. Bombardéry se zaměřily i na výrobny benzínu a za úspěch lze považovat i zničení rozhlasové stanice válečného námořnictva v Chateau Terlinden u Brugg. Tím přišla německá zpravodajská služba o možnost odposlechu provozu rádiových zařízení, které by prozradilo bezprostřední útok.

Strach ze vzduchu a ukolíbání počasím

Generál Rommel, který se proslavil během svého tažení v severní Africe, předpověděl, že pokud se nepodaří zastavit spojence na plážích, ať už se vylodí kdekoliv, bude to začátek tragédie vedoucí k porážce Německa. Citelně vnímal narůstající převahu ve vzduchu. „Můj vůdce, pokud má být obrana úspěšná, potřebujeme podporu letectva. To je velmi slabé a spojeneckým silám nebude vzdorovat. Musíme Atlantický obranný val posílit v celé šíři!“ hlásil Rommel Hitlerovi a z varování je cítit nejistota.  

Vylodění v Normandii bylo kvůli počasí o den odloženo
Autor: Getty Images Vylodění v Normandii bylo kvůli počasí o den odloženo

Němci byli přesvědčení, že pro invazi jsou nutné alespoň 4 dny bezvětrného, klidného počasí, ale jejich meteorologové na začátku července 1944 tvrdili, že taková meteorologická situace v nejbližší době nenastane. Spojenci pěkné počasí skutečně potřebovali. Proto byla invaze z 5. dubna, kdy už vojáci byli zamčení na lodích, odložena o den. Nicméně Němci, podle předpovědi svých meteorologů, invazi v nejbližších dnech nečekali. Takže rozhodnutí akci spustit bylo tím nejlepším, které mohlo spojenecké velení učinit. Operace Overlord tak začala v místě a čase, kde a kdy ji Němci vůbec nečekali.

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama