V Česku vzniká nový vojenský dron. Bude nosit munici i zásoby

Česká republika bude mít vlastního válečného drona z izraelských komponentů. Vývoj je v plném proudu.
budoucí dron armády ČR cq-100
budoucí dron armády ČR cq-100
Ardent

reklama

V českých zemích se letadla a létající aparáty stavějí už od průkopnických dob letectví. Česko je velmocí v oblasti výroby ultralehkých letadel a vyrábějí se u nás i sportovní letouny, vojenská proudová letadla nebo malé dopravní stroje. Ale ani v oblasti bezpilotních prostředků nezůstává Česko pozadu.

V polovině tohoto roku brněnská společnost Ardent poprvé prezentovala projekt zásobovacího a dopravního bezpilotního stroje, který dostal označení CQ-100 Courier. Jde o poměrně unikátní koncept, protože bezpilotní drony se dnes uplatňují v jiných rolích. Jejich doménou jsou především pozorovací a průzkumné mise, stále více se využívají jako nosiče přesných zbraní i jako létající komunikačně-retranslační stroje. Ovšem nákladní a zásobovací drony žádná armáda zatím ve významnějším měřítku nevyužívá. Změní to český „kurýr“?

Nastává doba transportních dronů?

Nasazení speciálních jednotek v Iráku i v Afghánistánu ukázalo, že by se bezpilotní drony daly využívat i jako zásobovací stroje. Proto už od roku 2005 americké Velitelství speciálních operací v malé míře používá k zásobování svých jednotek bezpilotní dron CQ-10 Snowgoose. Ten existuje v provedení motorizovaný paraglidový kluzák nebo jako vírník. Konflikt na Ukrajině potřebu malých zásobovacích strojů jen potvrdil, protože transportní letouny i vrtulníky se stávaly snadnými terči i pro méně sofistikované protiletadlové prostředky. Ukrajinská armáda tak ztrácela drahé a těžko nahraditelné stroje a také vycvičené posádky bez toho, aby povstalci museli vynaložit nepřiměřeně velké úsilí na jejich eliminaci.

Jako odpověď na potřebu lehkých zásobovacích létajících prostředků český CQ-100 vzniká. Oproti už zmiňovanému americkému CQ-10 však má být strojem s klasickým křídlem opatřeným malým proudovým motorem, tudíž bude při podobných parametrech vykazovat mnohem lepší výkony. Idea CQ‑100 nevzešla z nějakého náhodného nápadu nebo rozmaru konstruktérů, ale na základě podrobného průzkumu a konzultací s armádními specialisty z oblasti vývoje a výzkumu i bojového nasazení. Výsledkem je projekt bezpilotního letounu s nosností nákladu až 200 kg s nízkými pořizovacími i provozními náklady.

Český dron se rodí ve spolupráci s armádou

Není tedy překvapující, že se na projektu nyní vedle společnosti Ardent a dalších firem českého průmyslu podílí i česká armáda. Konkrétně jde o Univerzitu obrany, kde připravují software pro plánování letu a taktiku nasazení dronu, dále to je Vojenský technický ústav letectva a protivzdušné obrany, jehož odborníci budou pracovat na integraci avioniky a řídicího systému, a kde vzniknou i prototypy dronu CQ-100. Aerodynamické výpočty a zkoušky pak proběhnou ve státním Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze. I když bude CQ-100 českým výtvorem, v rámci zjednodušení vývoje i jeho ceny se plánuje použití izraelských avionických komponentů. Zájem izraelských firem o český projekt tak svědčí o jeho vyspělosti a možnostech do budoucna.

 

V současnosti je vývoj projektu ve fázi ověřování konceptu a do tří let by se měl do vzduchu dostat první prototyp. CQ-100 by měl dostat podobu hornoplošníku s demontovatelným křídlem o rozpětí 4,6 m a délkou trupu 5,3 m. Drak stroje bude vyroben s kompozitních materiálů, tvar trupu bude mít obdélníkový průřez a v něm se bude nacházet nákladní kontejner s přistávacím padákem. Stroj má bez kontejneru vážit jen 230 kg, maximální vzletová hmotnost pak bude činit 540 kg. Jedním z nejdůležitějších prvků dronu bude samozřejmě motor. Jde o českou proudovou jednotku TJ100 vyráběnou První brněnskou strojírnou, která bude pro CQ-100 dodávat i palivový systém. Motor váží pouhých 19,5 kg, přitom poskytuje tah až 1,3 kN, pro CQ-100 bude ještě vylepšen. Projekt počítá s maximální rychlostí CQ-100 kolem 480 km/h, což bude jedna z výhod českého dronu. Při malých rozměrech a vysoké rychlosti bude velmi nesnadným cílem pro protiletadlové prostředky, navíc bude doba doručení potřebných zásob poměrně krátká.

Start, přistání a přesnost shozu

CQ-100 Courier bude startovat pomocí pneumatického katapultu a přistávat na padáku, proto dostane jen jednoduché zatahovací nohy podvozku bez kol. K obsluze při startu i přistání budou stačit jen dva muži, ti budou mít k dispozici zodolněnou řídicí počítačovou konzoli, pomocí níž se předem naprogramuje trasa letu dronu. CQ-100 bude létat ve výšce přibližně 1000 m cestovní rychlostí asi 400 km/h. Shoz nákladového kontejneru se bude provádět z výšky 300 m při rychlosti nižší než 200 km/h a přesností do 150 m. Dolet s nákladem je plánován na 180 km s opětovným návratem do místa startu. K řízení letu bude sloužit systém inerciální navigace a GPS, trasu však nebude možné měnit za letu. To se může být v určitých situacích nevýhodné, na druhou stranu CQ-100 nebude díky tomu během letu vysílat žádné signály a nebude probíhat mezi ním a zemí žádná komunikace, proto jej nebude možné ohrožovat prostředky elektronického boje.

Text: DP

reklama

reklama