Nizozemský Titanic se nestřetnul s ledovcem, ale s mnoha německými torpédy

Parník SS Justicia se během první světové války střetl s německými ponorkami.
Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Tajemství lodních vraků 5 - Justicia

reklama

V pátek 19. července 1918 se od západního pobřeží Skotska vydal na oceán parník SS Justicia doprovázený několika torpédoborci. Zkratka SS před jménem lodi neznamená příslušnost k nacistické ozbrojené složce, ale britské označená steam ship, tedy parník. Původním majitelem byla ale Holland America Line, proto se lodi říkalo nizozemský Titanic.

Justicia zkřížila pozice několika německých ponorek, byla torpédována a potopila se. Něco tu ale nesedí. Jak je možné, že vrak obří lodi leží více než 60 km od místa, kde ji zasáhlo první torpédo německé ponorky? Vzrušující pátrání po okolnostech potopení SS Justicia můžete sledovat v pátek ve 20.55 v dokumentu Tajemství lodních vraků na Prima ZOOM.

Parník pro vojáky

Luxusní parník Justicia byl pro válečné potřeby nasazen na dopravu vojáků a zásob mezi Americkou a Evropou, která se zmítala ve víru 1. světové války. Jeho poslední plavba nebyla z hlediska obětí tak dramatická, jak by tomu bylo při zpáteční cestě, kdy by mohla být plná vojáků.

Na lov se toho dne soustředilo hned několik ponorek. První torpédo vystřelené na loď o výtlaku 32 234 tun ji zasáhlo do oblasti strojovny. Útok vedla německá ponorka UB-64, která loď úspěšně zasáhla dokonce třikrát. Nicméně díky včasnému uzavření vodotěsných překážek loď stále držela na hladině.

Zaplavená strojovna ale nemohla dodat lodi energii k pohybu. Většinu posádky se podařilo bezpečně evakuovat a loď odtáhnout do do Lough Swilley. Tady ji zasáhlo čtvrté torpédo. Kapitán UB-64 Otto von Schrader se nechtěl kořisti vzdát. Ani tentokrát nešla Justicia ke dnu. Jelikož německé ponorky operovaly v tzv. smečkách, připojila se k útoku další německá ponorka UB-124. Její dvě torpéda dopoledne zasáhla bok trupu a 22 hodin po prvním útoku poslala loď ke dnu. Při potopení Justicie zahynulo 16 členů posádky.

UB 148 - stejný typ německé ponorky vystřelil na Justicii poslední smrtící torpédo
Autor: National Archives and Records Administration / Wikimedia Commons / Public Domain UB 148 - stejný typ německé ponorky vystřelil na Justicii poslední smrtící torpédo

Statendam nebo Justicia

Parník se původně jmenoval Statendam a své jméno Justicia získal až ve válečném roce 1917 – nové jméno vzniklo jen o přidáním tradiční koncovky -ia ke slovu justice, tedy spravedlnost. Kýl lodi byl položen 11. července 1912. Justicia měla 11 vodotěsných přepážek a dokázala vyvinout rychlost 18 uzlů, což je 33,3 km za hodinu. Přepravní kapacita byla 3 430 cestujících nebo kolem 4 000 vojáků, kteří vyžadují na cestě mnohem menší komfort. Statendam byl postaven ve stejných loděnicích jako legendární Titanic a na své palubě nabízel skutečný luxus od georgiánské kuřárny po palmy evokující exotiku tropů.

Jenže vypuknutí 1. světové války luxusní plavby přerušilo. Kdo by si ostatně chtěl užívat luxusu ve vodách, kde hrozilo nebezpečí jak od min, tak od ponorek? Loď tedy změnila majitele i jméno a stala se dopravním parníkem ve službách Jeho veličenstva. Zajímavé je, že posádku z části tvořili zachránivší se členové z potopené lodi Britannic (sesterská loď Titanicu), která 21. listopadu 1916 najela na minu.

Odkaz na obrázkovou licenci Wikimedia Commons.

ZDROJ: Dokument Tajemství lodních vraků, Wikipedie SS Justicia

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama