Rusko tvrdí, že nerozmístí zbraně ve vesmíru jako první. Co tím chce říct?

USA v minulosti "uzbrojily" SSSR. Snaží se o to zase?
Čeká nás nová éra hvězdných válek?
Čeká nás nová éra hvězdných válek?
Volné dílo

reklama

Rusko tvrdí: Nebudeme první

Rusko se nestane první zemí, která ve vesmíru rozmístí zbraně. V rozhovoru pro ruský časopis Meždunarodnaja žizň to řekl náměstek ministra zahraničí Sergej Rjabkov. Své prohlášení označil za "významný signál, který Spojené státy nemohou ignorovat".

Rjabkov obvinil Washington ze "zesílení jednostranných přístupů" v mezinárodních vztazích, které otravují atmosféru a "zvyšují teplotu" vztahů mezi státy. Moskva si je vědoma snah USA dominovat ve vesmíru a rozmístit tam útočné zbraně, řekl ruský diplomat.

Hvězdné války "made in USA"

Bílý dům před dvěma týdny oznámil, že Spojené státy do roku 2020 vytvoří organizační strukturu svých kosmických vojsk, aby si zajistily převahu ve vesmíru. Plán, který musí schválit Kongres, oznámil viceprezident Mike Pence a podpořil prezident Donald Trump.

Vytvoření kosmických sil podle Pence vyžaduje potřeba zajistit převahu USA v kosmu v období zvýšené konkurence a ohrožení ze strany Číny a Ruska. Dřív byl podle viceprezidenta vesmír pokojný a nekonfliktní, teď je ale "přeplněný a nepřátelský". V příštích pěti letech by měly USA na budování kosmických sil uvolnit částku osmi miliard dolarů (177 miliard korun).

Hvězdné války "made in Rusko"

Ruská armáda začala vytvářet organizační jednotku kosmických sil už v roce 2001. O deset let později vzniklo takzvané vojsko protivzdušné a kosmické obrany, které se v roce 2015 změnilo v samostatné vzdušné a kosmické síly. Jejich velitelem je generálplukovník Alexandr Golovko.

Ruské kosmické síly mají za úkol sledovat kosmické objekty, které mohou ohrožovat bezpečnost země, a vypouštět na oběžnou dráhu vojenské družice k zajištění činnosti ostatních složek armády. Podle Rjabkova jde o výzvědné, komunikační a kontrolní funkce, útočné zbraně Rusko ani žádný jiný stát ve vesmíru zatím nemá.

ČTK

reklama

reklama