Ruská policie vyrazí do boje se zločinci na medvědech

Ruské ministerstvo vnitra dostane nového obrněnce. K potlačování demonstrací jim bude sloužit vůz z antiradiační ochranou a střílnami. Vyzbrojený může být i těžkým kulometem.
Ruský medvěd - obrněnec SPM-3 Medveď  - rychlost v terénu až 50 km
Ruský medvěd - obrněnec SPM-3 Medveď - rychlost v terénu až 50 km
VPK

reklama

Nejen ruská armáda, ale i ozbrojené složky spadající pod ministerstvo vnutrjenych djel (jak v Rusku říkají ministerstvu vnitra) dostávají stále více moderní výzbroje a vybavení. A samozřejmě se klade důraz na domácí produkci.

Staronový Medvěd

Do arzenálu ruské armády i policejních složek putuje stále více nových zbraní a techniky domácí provenience. Nicméně slovo „nový“ je v tomto případě poměrně relativní. Ve velké většině jde totiž o výtvory existující už několik let. Ruské firmy byly na poli vojenského vývoje pilné i po rozpadu SSSR, ovšem ruské vládě se dvě desetiletí nedostávalo financí na nákup nové techniky, a tak mnoho slibných projektů jen živořilo nebo předčasně skončilo. Takovým příkladem může být vývoj obrněného vozidla nesoucího pojmenování SPM-3 Medveď (česky Medvěd).

V roce 2017 se mají vybrané jednotky ruské policie dočkat prvních exemplářů SPM-3 Medveď, završí se tak mnoholeté čekání a táhnoucí se vývoj i testování tohoto obrněnce ze strany ministerstva vnitra. Nicméně jak rychle budou dodávky probíhat a o kolik vozidel nakonec půjde, zůstává otázkou, průtahy totiž nekončí. Smlouva s výrobcem byla podepsána už v únoru 2016, ale až nyní bylo oznámeno, že dodávky začnou následující rok. Co je ovšem jisté, je fakt, že speciální jednotky ruské policie ukončily rozsáhlé testy medvědů už v roce 2012, a to k plné spokojenosti budoucího uživatele. Tehdy dostaly poslední a nejnovější verzi vozu, jehož prototyp se poprvé představil na moskevském zbrojním a bezpečnostním veletrhu už v roce 2001.

Typ SPM-3 původně vznikl ve spolupráci Arzamasského strojního závodu a zbrojovky VPK v rámci programu BTR-VV, který vypsalo ministerstvo vnitra, v němž požadovalo nové střední obrněné vozidlo pro policejní účely. Jako základ konstruktéři použili lehké obrněné vozidlo GAZ SPM-1/2 Tigr (Zubr), které si našlo cestu jak do výbavy ruské armády, tak i policie. Výrobu medvědů bude pro policii zajišťovat zbrojovka VPK.

Medvěd přežije střelbu i výbuchy min

SPM-3 Medveď je pancéřované vozidlo poskytující posádce nejen balistickou ochranu, ale také odolnost proti minám a nástražným výbušným zařízením, může se tedy řadit do kategorie MRAP. Karosérie vybavená odolným dnem ve tvaru V měří na délku téměř 6 m, vůz má na výšku 2,6 m a na šířku 2,5 m, přičemž váha činí skoro 13 tun. Medvěd disponuje i nebývale rozměrným interiérem, dovnitř se kromě řidiče a velitele pohodlně vměstná až osm policistů s výbavou i výzbrojí. V případě potřeby je pak schopen uvézt až 1200 kg nákladu. Kabina je opatřena dvěma bočními dveřmi a jedněmi záďovými, boční okna jsou vybavena střílnami pro útočné pušky, samopaly a další ruční zbraně. Na střeše jsou pak umístěny ještě dva poklopy pro nouzové opuštění vozidla.

Pancéřovaná kabina odolává zásahům střel ráže 7,62 mm, tedy teroristi nebo kriminální živly s oblíbenými útočnými puškami AK-47 nebo ostřelovačkami SVD nemají šanci. Medvěd ochrání posádku i před výbuchy min a výbušnin pod kterýmkoliv kolem nebo dnem trupu až do síly výbuchu odpovídající 7 kg TNT. Zraněním posádky při útocích a výbuších mají předcházet i speciálně uchycené a odpružené sedačky.

Výbava i výzbroj jako u bojových vozidel

Zajímavé je, že při konstrukci a stavbě medvěda bylo použito množství sestav a komponentů z již existujících vozidel. Například zavěšení a odpružení kol je převzato z obrněného transportéru BTR-90, motor a transmisní systém zase z nákladního vozu Ural-4320. Přestože jde o poměrně těžké vozidlo, nezávislé zavěšení kol s hydraulickými tlumiči umožňuje klidnou jízdu jak po silnici, tak i v náročném terénu, což je pro policejní složky velkou devízou. SPM-3 může být vybaven i ochranou proti zbraním hromadného ničení včetně protichemických a protiradiačních prostředků nebo automatickým hasicím systémem v interiéru, což jsou záležitosti běžné spíše u bojových vozidel. V případě potřeby může ruská policie v medvědech využívat i systémy nočního vidění nebo radiofrekvenční rušiče, které znemožňují odpálení nástražných výbušných zařízení na dálku.

Co se týče srdce pohonného systému, tak to představuje ruský dieselový motor YaMZ-7601 o výkonu 330 koňských sil, jehož síla je přenášena na všechna čtyři kola. Maximální rychlost medvěda na zpevněných komunikacích činí 110 km/h, v terénu pak až 50 km/h, dojezd se pohybuje na úrovni 1400 km. SMP-3 může být samozřejmě vybaven i různými dálkově ovládanými zbraňovými stanicemi umístěnými na střeše. Výzbroj tvoří buď těžké kulomety ráže 12,7 mm nebo lehké ráže 7,62 mm či granátomety o ráži 30 až 40 mm.

Text: DP

reklama

reklama