První televizní válka: Jak propaganda Američanům nevyhrála válku ve Vietnamu

Nestačí jen správná bojová strategie, početné mužstvo a mohutná výzbroj. V každé válce je důležité protivníka vystrašit ještě před zmáčknutím spouště a zároveň si získat podporu vlastních občanů. Válka ve Vietnamu je příkladem toho, jaké možnosti začala mít válečná propaganda v době informačního věku.
Válka ve Vietnamu stála životy také mnoha Australanů. Tady jejich oddíl čeká na vyzvednutí americkými vrtulníky
Válka ve Vietnamu stála životy také mnoha Australanů. Tady jejich oddíl čeká na vyzvednutí americkými vrtulníky
volné dílo/Michael Coleridge

reklama

Říká se o ní, že to byla první televizní válka nebo také válka z obýváku. Reportéři přes den natočili materiál z vietnamského bojiště, aby ho odpoledne poslali na zpracování do Japonska a odtud signálem přenesli do večerního vysílání ve Spojených státech. Diváci u obrazovek poprvé v historii získali pocit, že jsou se svými vojáky na místě a na válečný konflikt si díky televiznímu zpravodajství můžou udělat vlastní názor.

Speciální armádní týmy přitom dohlížely na to, aby takový názor podporoval Spojené státy – informace se snažily ovlivnit nejen v televizním vysílání, ale také ve všech dalších komunikačních kanálech v USA i ve Vietnamu. Ze začátku války se jim to dařilo, ale v průběhu let s nárůstem mrtvých a zničených životů se situace změnila.

Co se vlastně stalo a proč vůbec muselo k válce ve Vietnamu dojít? Na to se pokusí odpovědět americký dokument Válka ve Vietnamu dnes ve 20:00 na Prima ZOOM.

Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Válka ve Vietnamu (1) - upoutávka

O válce jen v dobrém

„Dejte si pozor, komouši, špióni, zrádci a agenti,“ hlásil Kapitán Amerika v oblíbeném komiksu. Pro Američany po druhé světové válce byl komunismus největší hrozbou, který chtěl zničit jejich způsob života. Slyšeli o tom ve škole, od politiků, v rozhlase i ve filmech. Strašidlo komunismu propagandisté využili i při vstupu do vietnamské války. Tvrdili, že toto nebezpečí je lepší zastavit přímo v Jižní Asii, než aby se lavina levičáctví převalila do sousedních zemí – a nakonec zavalila i USA.

Spojené státy jsou v propagandě mistry a s nadsázkou se dá říct, že nový svět díky propagandě vznikl. Propaganda hrála významnou roli při stmelování nesourodé skupiny obyvatel z celého světa, kteří se vydali za oceán, aby nastavila společné hodnoty a cíle, a tím vybudovala americký národ. Řízená komunikace přilákala později na západ kontinentu tisíce dobrodruhů během zlaté horečky.

Další zástupy Evropanů vyslyšely zprávy o rozlehlých úrodných pozemcích ve vnitrozemí, kde se chystala výstavba železničního spojení, a připojily se k americkému snu. To všechno, doplněno propagandou během první a druhé světové války, se hodilo i během války ve Vietnamu, ke které se Spojené státy přidaly v roce 1964.

Tehdejší prezident Lyndon B. Johnson nařídil, aby kampaň na podporu vietnamské války byla optimistická. Mluvilo se o dobrých amerických chlapcích, hrdinech, kteří potírají rudou agresi a zachraňují svobodu a demokracii. V amerických štábech se každý týden scházeli zástupci armády, tajných služeb, politiky a showbyznysu, aby vybrali vhodná témata a doručili je spřáteleným redakcím a umělcům. Výsledek jejich práce přežívá dodnes – propagandistický film Johna Wayna Zelené barety je tím nejlepším důkazem.

Dobový trailer k Waynovu filmu mluví za vše:

Vrať se jako holubice

Přesvědčit Američany o správnosti vietnamské války bylo v prvních letech jednoduché, propaganda se mohla soustředit na práci ve Vietnamu – podpořit vlastní vojáky, ovlivnit morálku soupeře a psychicky ho zlomit, získat přízeň obyčejných Vietnamců.

Propagandu měla na starost kancelář The Joint US Public Affairs se sídlem v Saigonu. V době největší aktivity pro ni pracovala tisícovka lidí (většina z nich byli Vietnamci, kteří znali mentalitu a potřeby svých spoluobčanů), kteří řídili veškerou komunikaci o válce jak ve Vietnamu, tak i pro celý svět. Kancelář zároveň fungovala jako hlavní štáb pro novináře, kterým každý den čtvrt hodiny před pátou předávala aktuální informace na tiskové konferenci.

Jedním z nejdůležitějších propagandistických nástrojů bylo shazování letáků z vrtulníků a letadel na území nepřítele. Armádní historici mluví o několika miliardách kusů. Nejvýraznější byla kampaň Chieu Hoi, která měla členy nepřátelského Viet Congu přesvědčit, že se můžou bez obav vzdát americké armádě a spolupracovat s jihovietnamskými silami proti komunistům: symbolem kampaně byla holubice, která se vrací do vlastního hnízda. Její volání během války vyslyšelo až sto tisíc vojáků a dalších dobrovolníků.

USA na válečném území distribuovaly také kalendáře, omalovánky a pohádkové knížky, ve kterých byli američtí vojáci vylíčeni jako sympatičtí chlapci, kteří jsou Vietnamcům připraveni vždy pomoci. A co slibovali, to také dělali.

Celý článek najdete v aktuálním vydání časopisu Prima ZOOM.

Titulní strana časopisu Prima ZOOM 1/2021
Titulní strana časopisu Prima ZOOM 1/2021

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama