Neviditelný Lockheed F-117 Nighthawk dodnes zůstává stíhacím unikátem. Sestřelen byl pouze jedinkrát

Americký letoun Lockheed F-117 Nighthawk dal válkám ve vzduchu úplně nový směr a stal se i díky svému vzhledu legendou, která zaujala mimo jiné hollywoodské filmaře.
Lockheed F-117 zaujal už na první pohled
Lockheed F-117 zaujal už na první pohled
Getty Images

reklama

Pokud letadlo zachytíte radarem, můžete ho zaměřit a sestřelit. Když ho nezachytíte, dočkáte se smrtícího překvapení. Třeba takového, které dokázal přichystat ikonický letoun s názvem Lockheed F-117 Nighthawk.

Noční jestřáb (ne)sestřelen

O kvalitách stroje Lockheed F-117 Nighthawk (Noční jestřáb) svědčí fakt, že během jeho nasazení byl sestřelen pouze jediný stroj. Došlo k tomu ve večerních hodinách 27. března 1999 během třetí mise nad územím Jugoslávie. Zaměřil a sestřelil ho sovětský protiletadlový raketový komplet S-125 Něva/Pečora (v kódu NATO SA-3 Goa), kterým byly od roku 1969 vyzbrojovány země Varšavské smlouvy. Za „kniplem“ sestřeleného stroje seděl Darrell P. Zelko s volacím znakem Vega 31. Zelkův letoun byl zasažen, ale on sám se stihl kataputovat. Díky skvěle sehrané akci byl z nepřátelského území zhruba po osmi hodinách vyzvednut záchranným týmem, nicméně samotné sestřelení bylo z hlediska propagandy trefou do černého.

Promiňte, nevěděli jsme, že je neviditelný.“ Tato ironická věta se následně stala jednou z ikonických hlášek války v Jugoslávii. „Části sestřeleného F-117 jsou vystavené v bělehradském Muzeu letectví; další byly pravděpodobně odeslány do Ruska a do Číny k testování,“ napsal v roce 2019 Security Magazine.

Počátky vývoje

Než 18. října 1981 došlo k ostrému bojovému nasazení, musel proběhnout dlouhý vývoj a testování prototypů. Logicky šlo o extrémně tajný projekt, protože mít pro radary neviditelný útočný letoun byla obrovská strategická výhoda. Vývojem se zabývalo speciální oddělení firmy Lockheed Corp. zvané Skunk Works. Futuristický tvar stroj předurčoval jako ideálního kandidáta pro hollywoodské trháky (např. Boeing 747 v ohrožení), designově šlo ale hlavně o maximální možné omezení odrazu radarových vln. K tomu dopomáhal jak tvar trupu, tak speciální nátěr pohlcující radarové odrazy.

Požadavky na vývoj se datují od roku 1973, přičemž Agentura pro obranné výzkumné projekty (DARPA) vypsala roku 1975 „výběrové řízení“, z něhož vítězně vzešlo právě oddělení Skunk Works, které vyvinulo prototyp Have Blue. Ten vzlétl v roce 1977 a ukázal se natolik efektivním, že firma dostala zakázku, ve vývoji pokračovala a F-117 se stal realitou. První let se uskutečnil neuvěřitelných 31 měsíců od získání kontraktu. „První veřejné prohlídky letadla na letecké základně Nellis se zúčastnily tisíce lidí, kteří toužili vidět více než fuzzy a nekvalitní obraz F-117 uvedený na obálce Aviation Week & Space z května 1989,“ píše na svých stránkách firma Lockheed.

Operace Pouštní bouře

K silnému nasazení došlo v rámci války v Perském zálivu, která vešla do povědomí jako Operace Pouštní bouře. F-117 byly jediné letouny schopné operovat ve vzdušném prostoru Bagdádu a to zejména díky „neviditelnosti“ a extrémně přesné munici včetně laserem naváděných bomb BLU-109B, GBU-10 a GBU-27. Celkem proběhlo 1 271 bojových letů s 80% úspěšností, což sice představovalo pouze 2 % všech bojových bojových letů, ale pokrytí strategických cílů činilo respektuhodných 40 %.

Během blízkovýchodního nasazení navíc nedošlo k žádným ztrátám a dokonce ani žádnému poškození letounů. Otázka „Kolik letadel je potřeba k vyřazení cíle?“ se díky F-117 změnila na „Kolik cílů lze vyřadit jediným letadlem?“.

Poslední let

Letoun F-117 zažil 27 let aktivní služby, nasazení v bojích na balkánském i blízkovýchodním nebi a jeho činnost byla ukončena až 13. února 2008. Na základně Wright-Patterson AFB v americkém Ohiu se tehdy sešli vývojáři i letci z 49th Fighter Wing, aby se s letounem oficiálně rozloučili. Dne 21. dubna 2008 zamířily poslední 4 stroje do Tonopah Test Range v Nevadě na „uskladnění“, přičemž ve vzduchu stroj nahradily o generaci modernější „neviditelné" letouny F-22 Raptor a F-35 Lightning II.

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama