30. června 2019 06:00

Mungo – německá válečná multikára

Multikáry pocházejí z Německa, ale málokdo tuší, že existují i vojenské multikáry zvané Mungo. Má je i Bundeswehr.

Mungo není šelma, ale stroj

Na konci 90. let velení německého Bundeswehru po zkušenostech ze zahraničních misí došlo k závěru, že by potřebovalo lehká, odolná a vysoce mobilní vozidla pro výsadkové jednotky. Bundeswehr požadoval vozidlo, které by uvezlo pěchotní družstvo, odolávalo ručním zbraním, ale zároveň moc nestálo. Do výběrového řízení se v roce 2003 přihlásila i zbrojovka Krauss-Maffei Wegmann (KMW) s vozidlem Mungo. Jako základ pro něj využila komunální vozidlo Multicar M30 FUMO, výsledkem byl pancéřováním opatřený lehký taktický nákladní automobil.

Velení armády nakonec vybralo právě mungo a několik prototypů bylo posláno k ostrým zkouškám rovnou do mise ISAF v Afghánistánu. Po zkušenostech s těmito prototypy Bundeswehr v roce 2004 objednal celkem 388 kusů vozidel, které dostaly původně označení Mungo ESK (Einsatzfahrzeug Spezialisierte Kräfte). Ovšem vývoj munga pokračoval a definitivní podobu základní verze dostala až v roce 2006, nyní je známá jako Mungo Group Vehicle. Není bez zajímavosti, že několik prototypů nakoupila a testovala i americká námořní pěchota, ale k objednávce nedošlo. Munga tedy slouží jen u německé výsadkové divize a divize speciálních operací.

Ovšem časem se ukázalo, že drsné podmínky a terén v Afghánistánu způsobují mungům technické problémy, a proto byla v roce 2007 všechna odeslána zpět do Německa. Konstruktérům se ale podařilo potíže odstranit a o rok později už zase vozila německé vojáky po prašných afghánských cestách. Pokračoval ale i vývoj nových verzí. Například v roce 2009 v KMW vyvinuli průzkumné mungo určené k detekci chemického, biologického a jaderného zamoření.

Multikára pro vojáky

Podvozek s volitelným pohonem všech kol, jejich nezávislým zavěšením na přední nápravě a tuhou zadní nápravou je, jak už bylo zmíněno, kompletně převzatý z multikáry typu M30 FUMO. Díky nízké váze, širokým pneumatikám a krátkému rozvoru má mungo velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu. K pohonu slouží turbodiesel Iveco o objemu 2,8 l nebo 3 l ve dvou výkonnostních verzích, přičemž maximální rychlost činí 90 km/h. Z civilní multikáry vojenskému mungu zůstal i hydraulický okruh, takže se na něj dají navěsit různá pomocná zařízení, jako například přední radlice.

V současné době Bundeswehr používá několik verzí munga. Konkrétně jde o Mungo Group Vehicle, Mungo Multipurpose Vehicle, Mungo Large Capacity Vehicle a Mungo NBC. Základní provedení Mungo Group Vehicle slouží k přepravě vojáků s plnou výzbrojí nebo nákladu. Jeho váha činí 5,3 tuny, přičemž dokáže uvézt 10 vojáků včetně řidiče nebo náklad o hmotnosti 2 tuny. Kabina i bočnice korby odolávají střelbě s ručních zbraní ráže 7,62 mm, lavice k sezení se z korby dají vyjmout během pár minut. Na trubkový rám korby se dají uchytit i lehké kulomety nebo granátomety.

Mungo Multipurpose Vehicle je speciální vozidlo vybavené hydraulickým systémem, které slouží k přepravě munice, zbraní, náhradních dílů, servisních modulů nebo například dekontaminačních sestav. Tato verze je schopná uvézt náklad o hmotnosti až 1,5 tuny a existuje k ní i speciální jednonápravový nákladní přívěs.

Varianta Large Capacity, jak už označení napovídá, má pozměněný design s větší pancéřovanou kabinou, která tvoří jeden celek od přídě k zádi. Mungo má v tomto provedení odolnost proti ručním zbraním na úrovni Level 2 a je schopné posádku ochránit před výbuchy min a nástražných zařízení. Na střechu kabiny lze instalovat dálkově ovládanou střeleckou věžičku s lehkým kulometem ráže 7,62 mm i s pozorovacími denními a nočními optoelektronickými systémy. Posádka může zevnitř vozidla vézt palbu i z osobních zbraní.

Mungo Large Capacity je také základem pro další subvarianty, jako jsou velitelská a spojovací vozidla nebo polní ambulance. Bundeswehr zavedl do výzbroje i už zmiňovanou verzi pro detekci chemického, biologického a jaderného zamoření, která vychází právě z vozidla Mungo Large Capacity. Její tříčlenná posádka je kompletně chráněna proti účinkům zbraní hromadného ničení a má k dispozici sestavu detekčních a vyhodnocovacích zařízení, které jí umožňují pracovat v zamořeném prostoru bez nutnosti vozidlo opustit.

Velkou výhodou všech verzí munga je snadná přepravitelnost vzduchem. Munga je možné přenášet v podvěsu pod vrtulníkem CH-53G nebo v jeho útrobách, do transportních letadel kategorie C-130 Hercules se vejdou hned tři i s kompletními posádkami, což napomáhá akceschopnosti výsadkových jednotek.

Text: DP

Podívejte se na tento stroj v naší fotogalerii

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom