Mungo – německá válečná multikára

Multikáry pocházejí z Německa, ale málokdo tuší, že existují i vojenské multikáry zvané Mungo. Má je i Bundeswehr.
V terénním nasazení
V terénním nasazení
Bundeswehr
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Mungo není šelma, ale stroj

Na konci 90. let velení německého Bundeswehru po zkušenostech ze zahraničních misí došlo k závěru, že by potřebovalo lehká, odolná a vysoce mobilní vozidla pro výsadkové jednotky. Bundeswehr požadoval vozidlo, které by uvezlo pěchotní družstvo, odolávalo ručním zbraním, ale zároveň moc nestálo. Do výběrového řízení se v roce 2003 přihlásila i zbrojovka Krauss-Maffei Wegmann (KMW) s vozidlem Mungo. Jako základ pro něj využila komunální vozidlo Multicar M30 FUMO, výsledkem byl pancéřováním opatřený lehký taktický nákladní automobil.

Mungo na cvičení
Autor: Krauss-Maffei Wegmann Mungo na cvičení

Velení armády nakonec vybralo právě mungo a několik prototypů bylo posláno k ostrým zkouškám rovnou do mise ISAF v Afghánistánu. Po zkušenostech s těmito prototypy Bundeswehr v roce 2004 objednal celkem 388 kusů vozidel, které dostaly původně označení Mungo ESK (Einsatzfahrzeug Spezialisierte Kräfte). Ovšem vývoj munga pokračoval a definitivní podobu základní verze dostala až v roce 2006, nyní je známá jako Mungo Group Vehicle. Není bez zajímavosti, že několik prototypů nakoupila a testovala i americká námořní pěchota, ale k objednávce nedošlo. Munga tedy slouží jen u německé výsadkové divize a divize speciálních operací.

Ovšem časem se ukázalo, že drsné podmínky a terén v Afghánistánu způsobují mungům technické problémy, a proto byla v roce 2007 všechna odeslána zpět do Německa. Konstruktérům se ale podařilo potíže odstranit a o rok později už zase vozila německé vojáky po prašných afghánských cestách. Pokračoval ale i vývoj nových verzí. Například v roce 2009 v KMW vyvinuli průzkumné mungo určené k detekci chemického, biologického a jaderného zamoření.

Multikára pro vojáky

Podvozek s volitelným pohonem všech kol, jejich nezávislým zavěšením na přední nápravě a tuhou zadní nápravou je, jak už bylo zmíněno, kompletně převzatý z multikáry typu M30 FUMO. Díky nízké váze, širokým pneumatikám a krátkému rozvoru má mungo velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu. K pohonu slouží turbodiesel Iveco o objemu 2,8 l nebo 3 l ve dvou výkonnostních verzích, přičemž maximální rychlost činí 90 km/h. Z civilní multikáry vojenskému mungu zůstal i hydraulický okruh, takže se na něj dají navěsit různá pomocná zařízení, jako například přední radlice.

V současné době Bundeswehr používá několik verzí munga. Konkrétně jde o Mungo Group Vehicle, Mungo Multipurpose Vehicle, Mungo Large Capacity Vehicle a Mungo NBC. Základní provedení Mungo Group Vehicle slouží k přepravě vojáků s plnou výzbrojí nebo nákladu. Jeho váha činí 5,3 tuny, přičemž dokáže uvézt 10 vojáků včetně řidiče nebo náklad o hmotnosti 2 tuny. Kabina i bočnice korby odolávají střelbě s ručních zbraní ráže 7,62 mm, lavice k sezení se z korby dají vyjmout během pár minut. Na trubkový rám korby se dají uchytit i lehké kulomety nebo granátomety.

 

Mungo Multipurpose Vehicle je speciální vozidlo vybavené hydraulickým systémem, které slouží k přepravě munice, zbraní, náhradních dílů, servisních modulů nebo například dekontaminačních sestav. Tato verze je schopná uvézt náklad o hmotnosti až 1,5 tuny a existuje k ní i speciální jednonápravový nákladní přívěs.

Varianta Large Capacity, jak už označení napovídá, má pozměněný design s větší pancéřovanou kabinou, která tvoří jeden celek od přídě k zádi. Mungo má v tomto provedení odolnost proti ručním zbraním na úrovni Level 2 a je schopné posádku ochránit před výbuchy min a nástražných zařízení. Na střechu kabiny lze instalovat dálkově ovládanou střeleckou věžičku s lehkým kulometem ráže 7,62 mm i s pozorovacími denními a nočními optoelektronickými systémy. Posádka může zevnitř vozidla vézt palbu i z osobních zbraní.

Mungo Large Capacity je také základem pro další subvarianty, jako jsou velitelská a spojovací vozidla nebo polní ambulance. Bundeswehr zavedl do výzbroje i už zmiňovanou verzi pro detekci chemického, biologického a jaderného zamoření, která vychází právě z vozidla Mungo Large Capacity. Její tříčlenná posádka je kompletně chráněna proti účinkům zbraní hromadného ničení a má k dispozici sestavu detekčních a vyhodnocovacích zařízení, které jí umožňují pracovat v zamořeném prostoru bez nutnosti vozidlo opustit.

Velkou výhodou všech verzí munga je snadná přepravitelnost vzduchem. Munga je možné přenášet v podvěsu pod vrtulníkem CH-53G nebo v jeho útrobách, do transportních letadel kategorie C-130 Hercules se vejdou hned tři i s kompletními posádkami, což napomáhá akceschopnosti výsadkových jednotek.

Text: DP

Podívejte se na tento stroj v naší fotogalerii

Reklama
Reklama