V Číně objevili dinosauří Pompeje

Fosilie zvířat v Číně jsou asi důsledkem výbuchu sopky – stejně jako v Pompejích.
Dinosauři v řece

Za množství zachovalých ostatků prehistorických zvířat, které se nacházejí ve vrstvě sopečných usazenin v čínské provincii Liao-ning, může podle čínsko-amerického vědeckého týmu asi stejný sopečný jev, který postihl Pompeje v roce 79 našeho letopočtu. Uvedl to podle agentur DPA a AFP mezinárodní vědecký týdeník Nature Communications.

Před zhruba 125 miliony let v severočínské oblasti plné jezer, lesů a sopek žili dinosauři, primitivní ptáci a další živočichové. Dnes je zde bohaté naleziště jejich výjimečně dobře zachovalých a početných fosilizovaných ostatků. Odborníci začali hledat odpověď na otázku, jak k takovému masovému úhynu a dobré konzervaci došlo.

Dinosauři jako Italové

Mezinárodní výzkumný tým, který vedl Číňan Ťiang Pao-jü, nyní podle týdeníku dospěl k závěru, že polohy zabitých zvířat, jejich zuhelnatělá podoba a další znaky připomínají oběti v italských Pompejích, které v 1. století během několika hodin zcela zničila a zasypala prudká exploze sopky Vesuv.

Znovuobjevení Pompejí v polovině 18. století na jihu Itálie u Neapole a jejich postupné odhalování přineslo důležité poznatky. Vulkanický popel, který město zasypal, dobře zakonzervoval budovy, předměty i mnohé oběti a umožnil tak poznat vzhled prosperujícího starořímského města střední velikosti a život jeho obyvatel.

ČTK