10. dubna 2013 06:03

Tvor se sedmi pohlavími. Jak vypadá jeho páření?

Občas se najdou lidé, kteří ukazují přírodu jako dokonalý vzor pro lidské chování. Velmi často u chování sexuálního. Docela by nás zajímalo, co si vezmou z tohoto článku…

Když se mluví o páření, jde o záležitost dvou pohlaví. To ale neplatí o nálevníka Tetrahymena thermophila. Tento poměrně rozšířený tvor má totiž pohlaví rovnou sedm. Jak vypadá páření, pohlavní život a po kom jsou potomci? To přesahuje meze lidské představivosti.

Asi vás už napadlo, že lidské rozmnožování má spoustu nevýhod. Jednou z nich je nedostatek sexuálních partnerů. Můžeme se rozmnožovat jen s pouhými 50 procenty lidí – s těmi, co mají opačné pohlaví. Výše jmenovaný nálevník má však pohlaví sedm, každé se přitom může pářit s jakýmkoliv jiným. Díky tomu se může každý nálevník rozmnožit se 6/7 všech ostatních nálevníků.

Zvířecí orgasmus: je častější, než si myslíte

Z matematiky tedy vyplývá, že při páření může dojít až k 21 kombinacím pohlaví partnerů: dá se tedy říci, že pohlavní život nálevníků je víc než pestrý. Vědci tohoto tvora znají už déle než půl století, ale doposud netušili, podle čeho se řídí pohlaví potomka. Zdálo se jim totiž, že celý proces je při vysokém množství proměnných vlastně úplně nahodilý.

Tak vypadá distribuce pohlaví u potomků podle kombinace pohlaví jejich rodičů:

Pohlavní ruleta

Vědecká studie, na níž pracovali američtí a čínští biologové, ukázala, že potomci těchto nálevníků se vůbec neohlížejí na pohlaví svých rodičů – jejich pohlaví se řídí opravdu jen náhodou. Organismus má dvě buněčná jádra, jedno z nich přitom odpovídá za pohlaví tvora. Využije se při tom sice část genetické informace rodičů, výsledek je ovšem nahodilý.

Nálevník Tetrahymena thermophila v době, kdy byl objeven, inspiroval amerického sci-fi spisovatele Williama Tenna k napsání povídky Venuše a sedmero pohlaví. Čtenáři dodnes žasnou, jak bujnou fantazii měl – a jen málokdo tuší, že tento tvor žije často kousek od jejich domovů… „Je to úplně náhodné,“ popsal odbornému časopisu PLoS biolog Eduardo Orias. „Jako by nálevníci měli ruletu se šesti čísly. Jde o opravdu fascinující systém!“

Tetrahymena thermophila je velmi důležitý pro lékařský výzkum, má totiž podobný počet genů jako člověk. Jeho genom má mnoho podobností s tím lidským – co se týká posloupnosti i funkcí. Porozumět jejich rozmnožování by mohlo mít významné důsledky pro naše porozumění vlastnímu genomu. Podle vědců, kteří se jejich výzkumem zabývají, by jednou poznání nálevníků mohlo vést například k úspěšné léčbě rakoviny.

redakce Prima Zoom