Titanoboa: Jak byl objeven největší had světa?

Titanoboa měl tlamu o velikosti 70 cm a dokázal si poradit i s krokodýly. Jeho objevu nejdříve nechtěl nikdo věřit.
Titanoboa si poradil i s krokodýlem
profimedia.cz

V bolivijské oblasti Cerrejón těží 10 000 horníků černé uhlí v dolech, které mají celkovou rozlohu větší než Washington D.C. Množství uhlí deklaruje bohatství pravěkého tropického pralesa, ekosystému, jehož část zuhelnatěla. „Cerrejón je nejlepší a pravděpodobně jediné okno do kompletního starověkého tropického ekosystému kdekoli na světě,“ řekl Carlos Jaramillo, paleontolog ze Smithsonian Tropical Research Institute. A právě v tomto světě se plazil nejdelší ze známých hadů, více než tunu vážící Titanoboa.

Prozradily ho obratle

Představte si monstrum z filmu Anakonda z roku 1997 a máte poměrně přesnou představu, jak Titanoboa vypadal. Jako velký škrtič z amazonských pralesů, ve kterých před zhruba 60 miliony lety žil. Ve stejném ekosystému žili i obří dyrosauři, kteří připomínali současné krokodýly.

Do uhelných vrstev dolů se v minulosti vydalo několik expedic, které objevily tisíce fosilií. V roce 2007 kontroloval paleontolog Hastings zkameněliny označené jako krokodýlí, něco mu však nesedělo. Tak obří obratle totiž žádný známý krokodýl neměl. Nakonec dospěl k názoru, že se muselo jednat o hada, nicméně ani žádný ze známých hadů takovou velikostí obratlů nevládl. Bylo tedy jasné, že vědec stojí na prahu monstrózního objevu. Hledači se vydali pátrat po dalších důkazech a nakonec bylo objeveno na 100 hadích obratlů, které patřily 28 různým jedincům. Posléze se prokázalo, že jde o dva různé druhy z příbuzenstva dnešních hroznýšů a krajt.

Obří Titanoboa

Přestože některé části Titanoboa byly ve sbírkách už dříve, nikoho nenapadlo, že by se mohlo vzhledem k velikosti jednat o hada. „Je to, jako by mi někdo podal myší lebku velikosti nosorožce a řekl mi ‚To je myš.‘ To prostě není možné,“ řekl Jonathan Bloch z University of Florida. Monstrum vypadalo jako hroznýš, ale podle nálezové situace žilo podobně jako anakonda.

Hadům přirůstají a zvětšují se obratle podle předem daného evolučního vzoru, což umožnilo vytvořit model, který vědcům vyrazil dech. Titanoboa byl dlouhý jako školní autobus a vážil stejně jako malý nosorožec. A pak přišel nález lebky. Tlama o velikosti téměř 70 cm se díky unikátnímu kloubnímu spojení dokázala otevřít do neuvěřitelné šíře, což umožňovalo uchopit i poměrně velkou kořist, například krokodýla

Titanoboa byl – stejně jako ostatní hadi – studenokrevný. K tomu, aby mohl dosáhnout obřích rozměrů, přitom potřeboval teplé klima. Jeho velikost tak mimo jiné pomohla k zpřesnění odhadu tehdejšího klimatu. Zprvu se totiž vědci domnívali, že průměrné tropické teploty se pohybovaly v rozmezí 30–34 stupňů, později došlo ke zpřesnění na 27–31 stupňů Celsia.