16. února 2021 00:02

Smrtící bakterie zabila 59 z 60 nakažených šimpanzů

V Sierra Leone se objevila smrtící bakterie, která zabíjí šimpanze, od nichž nás dělí jen 2 % DNA. Budeme ohroženi i my?

S našimi nejbližšími lidoopími příbuznými sdílíme 98 % genomu, což v praxi znamená nejen to, že máme společného předka, ale i skutečnost, že můžeme být napadeni velmi podobnými či stejnými patogeny. Proto je dobré vědět, co je za zač bakterie, která napadá šimpanze.

59 mrtvých ze 60 nakažených

V době probíhající lidské pandemie je nějaká „opičí nemoc“ na okraji mediálního zájmu. Jenže představte si, že by z 60 nakažených 59 zemřelo. Přesně to se stalo v africkém státě Sierra Leone, kde záhadnému onemocnění, jemuž vědci říkají epizootický neurologický a gastroenterický syndrom (ENGS), podlehli od roku 2005 kromě jednoho všichni nakažení šimpanzi. Přibližme si, co jednotlivá slova znamenají. Epizootický proces je charakterizován středním stupněm intenzivnosti s tendencí k značnému rozšíření mezi zvířaty postižené skupiny (stáda, hejna) v daném regionu. Slovo neurologický znamená, že postihuje nervovou soustavu, a slovo gastroenterický si nejlépe přiblížíme tak, že ho přeložíme. Řecké slovo gaster jest žaludek a gastroenterologie odvětví medicíny zabývající se trávicím traktem. Asi vás tedy nepřekvapí, že lidoopi začali trpět náhlými průjmy a křečemi žaludku a nakonec zemřeli.

Na vině je Sarcina

Následně se ukázalo, že je na vině nový druh bakterie z rodu Sarcina (čeleď Clostridiaceae), přičemž jsou blízce příbuzné druhy v prostředí široce rozšířené a u lidí někdy způsobují onemocnění trávicího traktu. Jenže případ šimpanzů ze Sierry Leone ukázal, že nový druh může být prudce nakažlivý a může zatím nepozorovaně přežívat v prostředí kolem nás.

„Možná existuje řada různých bakterií ze skupiny Sarcina, jež vypadají stejně, ale získaly genetické vlastnosti, které jim umožňují být nakažlivější. To může mít dopad na zdraví lidí a zvířat," varuje na serveru Scientific American vedoucí studie Leah Owens, veterinářka a doktorandka z University of Wisconsin-Madison.

Tacugama Chimpanzee Sanctuary, kde se nemoc rozšířila, je přírodní rezervace chránící extrémně ohrožený poddruh šimpanze hornoguinejského (Pan troglodytes verus). V zájmu veterinární i humánní medicíny bylo prozkoumat příčinu nemoci, jenže v Sierra Leone jednak byla ebola a zároveň se jedná o politicky nestabilní oblast, takže dopravení tkáňových vzorků z mrtvých lidoopů a vzorků stolice do laboratoře ve Wisconsinu trvalo poměrně dlouhou dobu.

Vědci došli k závěru, že není určená patogenita jednotlivých druhů bakterií Sarcina a v důsledku neštěstí v Tacugama se ukazuje, že touto bakterií mohou být ohroženi i lidé. Aktuálně je úkolem prozkoumat druhovou pestrost této skupiny bakterií s ohledem na jejich nakažlivost. Jistým rizikem je nicméně skutečnost, že šimpanzí útočiště Tacugama bylo v době před koronavirovou krizí vyhledávanou turistickou atrakcí a stále na svých stránkách nabízí uplatnění dobrovolníkům z celého světa.

Studie zaměřená na nákazu vyšla v prestižním časopise Nature Communications a je přístupná on-line.