Pravěký krokodýl měl blízko k Tyrannosauru rexovi. Jak vypadal?

Jihokorejští vědci přišli s objevem prastarého krokodýla, který měl k Tyrannosaurovi rexovi mnohem blíž než ke svým dnešním příbuzným.
Pravěký krokodýl měl docela blízko Tyrannosaurovi
iStock

Zatímco v minulosti chodila řada plazů po zadních končetinách vcelku běžně (například dinosauři), dnes už se podobný úkaz objevuje jen u několika druhů, jako agamy límcové či baziliška. A nyní vědci přišli s objevem, že po zadních končetinách dokázali chodit i krokodýli, které si dnes nepředstavíme jinak než na všech čtyřech.

Krokodýl chodící po dvou končetinách

K objevu dospěli jihokorejští vědci v roce 2019, kdy se jim povedlo najít 24 cm velké stopy 120 milionů let prastarého krokodýla v bahnitém terénu na okraji jezera poblíž jihokorejského města Sacheon. První teorií bylo, že šlo o pterosaura, tvora připomínajícího pelikána, který byl díky kožnatým křídlům takovým křížencem obrovského netopýra s ptákem. Jenže pterosauři při chůzi používali jako oporu i křídla a jejich stopy se v terénu nezaznamenaly. Finálním důkazem o spojení s krokodýlem bylo porovnání otisků s ohledem na polohu polštářků na chodidlech. Nejednalo se však o krokodýla, jak ho známe dnes.

Zřejmě měl blíže například k tyranosaurovi, neboť jinak by za sebou zanechal i stopy ocasu „Dráha stop byla zvláštní svou přímostí, jako by krokodýl balancoval na nataženém laně,“ vyjádřil se k nálezu Kyung Soo Kim z jihokorejské Chinju National University. „Poprvé máme důkaz, že někteří z obřích krokodýlů z křídy byli bipední a skutečně stvoření jako masožraví dinosauři,“ uvedl Martin Lockley, emeritní profesor geologie na University of Colorado v Denveru.

Jak se stopy zachovaly?

Zvíře zřejmě prošlo, zanechalo stopy, které během krátké doby vyschly a ztvrdly. Druhou variantou je, že procházející tvor prorazil měkkou krustu a v pevnějším podkladu zanechal otisky, které byly okamžitě zality řídkou hmotou. Ta stopy zakonzervovala, ale později byla erodována. Stopy dvounohého krokodýla získaly jméno Batrachopus grandis. Ano, i stopové fosilie, jako jsou zkamenělé stezky, či dokonce nory, dostávají vědecké názvy.

Živoucí fosilie

Encyklopedia Britannica uvádí, že první zástupci krokodýlů se objevili již před 228,7 miliony let v pozdním triasu, bipední (chodící po dvou nohách) krokodýl se stářím 120 milionů let k nim tedy rozhodně patří. Krokodýli jsou zároveň druhem, který se během milionů let evoluce nijak zásadně nezměnil, díky čemuž bylo možné nalezené fosilie rychle zařadit do správné kategorie plazů. Není divu, že se těmto silným a mohutným plazům, kteří budí respekt i při svém povalování, přezdívá živoucí fosilie.