Horší než Vetřelec! Nejpevnějším biologickým materiálem už nejsou pavučiny, ale zuby přílipek

V závodě o objevení nejpevnějšího biologického materiálu dlouho vyhrávala pavučina. Zuby přílipky jsou ale mnohem pevnější – dokonce dvakrát pevnější než kevlarové vlákno používané v neprůstřelných vestách.
Vetřelec: Covenant
20th Century Fox

Vědci nedávno objevili u skrovných přílipek (rod Patella) neuvěřitelnou sílu. Jejich kónické schránky jsou sice tvrdé, ale největší sílu, kterou se přílipky pyšní, vyvíjejí jejich zuby. „Ty zuby jsou téměř mimozemské. Vypadají jako spáry, které drápou kámen, aby z něho odlouply potravu,“ vysvětluje profesor Asa Barber, který se na univerzitě v Portsmouthu věnuje studiu pokročilých materiálů.

Přílipky se nezdají jako Vetřelec, mají ale zuby z nejpevnějšího biologického materiálu na světě
profimedia.com

Přílipka má 1000 zubů a vypadá jako Vetřelec

Přílipky se živí mikroskopickými řasami na povrchu pobřežních skal a kamenů. Právě k jejich sběru používají své mocné zuby. V ústech přílipky je ukryta stočená radula, útvar podobající se jazyku. Když ji rozbalíte, uvidíte dlouhou řadu zubů – přesněji je jich kolem jednoho tisíce. Jako by se právě tady inspirovali autoři filmové série Vetřelec

Když se podíváte na přílipku miskovou (Patella vulgata) zespodu, uvidíte v horní části radulu s miniaturními zuby
profimedia.com

Design objevený u přílipek by mohl být velmi důležitý pro kompozitní materiály budoucnosti. Pokud se podaří zjistit, jak přílipkám zuby rostou, mohli by vědci napodobit jejich strukturu v moderní výrobě – křídly letadel počínaje a vozy Formule 1 konče. „Na přílipkách je skvělé, že jejich zuby jsou z prvků, které se nacházejí v místním prostředí. Přílipka používá velmi účinný biologický výrobní postup, který je trvale udržitelný,“ říká Asa Barber.

Pavouk až na druhém místě?

Dosud se za nejpevnější přírodní materiál považovalo pavoučí hedvábí, které se skládá ze dvou druhů bílkovin. Dlouhé bílkoviny dodávají pavoučím sítím pevnost a ty ostatní, náhodně propojené, zase pružnost. Pavoučí hedvábí je pevnější než ocel a tvrdší než kevlar.

Hedvábí je v pavoukovi skladováno ve formě proteinové polévky vznášející se v prostoru jeho zadečku. Jakmile se ale tato polévka dostane do speciálně tvarované žlázy, projde okamžitou proměnou – když hedvábí opustí pavoučí tělo, změní se jeho stav z tekutého na pevný.