Byli dinosauři teplokrevní, nebo studenokrevní? Nová studie nás přiblížila k jasnější odpovědi

Teplokrevnost a studenokrevnost dinosaurů už se řeší docela dlouho. Jaké jsou nejnovější informace?
Fotka z filmu Jurský svět: Zánik říše
Universal pictures

Otázka, zda dinosauři byli studenokrevní jako jejich příbuzní plazi, či spíše teplokrevní jako ptáci, je již mnoho let předmětem debat ve vědeckých kruzích. Tým vědců z izraelské Hebrejské univerzity nyní našel důkazy svědčící o tom, že alespoň někteří dinosauři byli teplokrevní, takže si dokázali udržet svou tělesnou teplotu na určité výši nezávisle na změnách okolní teploty. Informoval o tom zpravodajský server The Times of Israel.

Tým vědců vedený profesorkou Hagit Affek využil novou metodiku izotopové geochemie k analýze chemických vazeb ve fosiliích dinosauřích vajec. Nová technika vědcům umožnila odhadnout teplotu, při níž vznikly minerály uhličitanu vápenatého, který je hlavní složkou vaječných skořápek, a skrze to odhadnout tělesnou teplotu samice.

Sama o sobě by však pouze taková analýza nestačila, jelikož studenokrevní živočichové se většinou zahřívají vystavováním se slunci či s pomocí dalších vnějších zdrojů tepla.

Dinosauři
Autor: istock.com Dinosauři

"Globální klima v době dinosaurů bylo výrazně teplejší než dnes," uvedla Affek. A doplnila, že z toho důvodu nestačilo odhadovat pouze tělesnou teplotu dinosaurů, kteří žili blízko rovníku, jelikož mohlo jít čistě o přirozenou "studenokrevnou reakci na teplé klima, v němž se pohybovali".

Tým vědců se proto rozhodl zkoumat také fosilie z kanadské Alberty a srovnat tělesnou teplotu studenokrevných měkkýšů s dinosauřími druhy, které se tam pohybovaly. Měkkýši měli podle vědců tělesnou teplotu zhruba 26 stupňů Celsia, což odpovídá jejich metabolismu a teplotám v těchto zeměpisných šířkách.

Analýza vajec tří druhů dinosaurů z tohoto regionu ale naznačila, že tělesná teplota matky se pohybovala mezi 35 a 40 stupni Celsia, což je teplota typická pro teplokrevné organismy. Zároveň podle vědců nebylo možné, aby takto vysoké tělesné teploty v těchto studených severských krajinách dosáhli neteplokrevní živočichové.

Tyranosaurus rex
Autor: istock.com Tyranosaurus rex

Předchozí studie dospěly k závěru, že dinosauři nebyli studeno ani teplokrevní, ale kombinací obou, tedy byli schopni produkovat teplo a zvednout si tak tělesnou teplotu, ale nedokázali ji udržet jako savci. Affek uvedla, že i tato varianta je možná, zdůraznila však, že hlavním přínosem její studie je poznatek, že dinosauři byli schopni udržet si teplo i v chladném prostředí. Vědkyně se domnívá, že dinosauři začali být teplokrevní relativně brzy, což zdůvodnila tím, že se zkoumalo i vejce maiasaura, který měl evolučně blíže k plazům, ale vykazoval známky teplokrevnosti.

Zdroj: ČTK