1. listopadu 2021 05:00

Přeletí čmelák Everest? Jeho letecké schopnosti prošly neobvyklým testem

Vědci museli přiznat, že čmelák neodpovídá představám o tlustém, nemotorném a zavalitém letci. Jaké je jeho letecké maximum?

Co si asi pomyslí vrcholový lezec, který je pod vrcholem nejvyšší hory světa s kyslíkovou maskou na obličeji na pokraji svých sil, když kolem něj proletí čmelák a vypadá to, že situaci zvládá v pohodě? Studie, která vyšla v Biologických listech (Biology Letters) vydávanými The Royal Society Publishing, jasně ukazuje, že čmeláci mají na víc, než se na první pohled zdá.

Co dokáže čmelák?

Mezi biology už léta koluje anekdota o tom, že spočítali a sepsali vědeckou publikaci, že čmelák vzhledem k objemu těla a ploše křídel nemůže létat. Křídla prý nevyvinou dostatečný vztlak a sílu. Vědci Michael E. Dillon a Robert Dudley nicméně ve výše uvedené studii propočítali, že v případě čmeláka nejde ani tak o frekvenci kmitání čmeláčích křídel, ale jejich amplitudu zdvihu. Ta dělá z čmeláka letového rekordmana, který se dokáže pohybovat až ve výškách kolem 9 000 m.

Vědci v laboratořích Berkeley simulovali podmínky s nízkým tlakem vzduchu, které panují v polohách nejvyššího světového pohoří Mt. Everestu. Test se provedl na čmelácích vysokohorského druhu Bombus impetuosus, který se stavbou těla jinak neliší od běžných nížinných či přímořských druhů.

Čmeláci byli donuceni létat v plastových boxech, kde byla snížena hladina kyslíku i hyberbarický tlak. Původní domněnka, že čmeláci budou muset mnohem více mávat křídly a tím zvýšit spotřebu energie, jejíž doplňování je ve vysokých nadmořských výškách komplikované, se ukázala být mylná. Čmeláci totiž změnili, respektive „zefektivnili“ úhel, pod kterým křídly kmitali. Zároveň se více „zeširoka rozmáchli“, tedy máchali křídly po delší dráze mezi tělem a hlavou.

Vědci během testu zjistili, že čmelák má mnohem větší letecké kapacity, než původně předpokládali. Huňaté čmeláčí tělo navíc, jak ukazuje video níže, drží teplo, takže ve vysokých nadmořských výškách nezmrzne. Díky tomu se ukázalo, že čmeláci nejsou omezeni schopností létat, ale jinými faktory, jako je například (ne)dostatek potravinových zdrojů.

Everest přeletí

Bombus impetuosus žije na vysokohorských loukách, ale ani on zde nenajde dostatek pylu a nektaru z kvetoucích rostlin. Zajímavé je, že byť nemá možnost se v extrémních nadmořských výškách uživit, má možnost je přeletět, což mu umožňuje migrovat na další horská údolí. Se změnami teplot se pak kvetoucí rostliny budou posouvat směrem k vyšším nadmořským výškám. „V takovém případě nebudou mít čmeláci velké problémy se změnami kyslíku,“ komentoval to vedoucí studie Michael Dillon.