Blackbird si v 70. letech dělal z Rusů legraci – létal rychleji než jakákoliv střela

Špionážní dvoumotorový Lockheed SR-71 Blackbird dodnes drží rychlostní rekord, zvládl přeletět Atlantský oceán za hodinu. A byl vyrobený z titanu dodaného Sověty.
Lockheed SR-71 Blackbird
Lockheed SR-71 Blackbird
istockphoto.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nadzvukový letoun Lockheed SR-71 Blackbird v roce 1976 překonal světový rekord v rychlosti a zatím nic neletělo rychleji. Zvládne 3530 km/h – to je rychlost zvuku krát 3,3. Když vystřelíte z té nejlepší pušky hned za letadlem, tak ho kulka nedostihne. Při doletu téměř 5000 kilometrů přeletí Atlantský oceán za hodinu. Tento stroj byl zkonstruován pro špionážní mise ve výšce 24 km nad nejlépe chráněným nepřátelským územím na světě – nad Sovětským svazem. Musel být rychlý, aby přežil.

Vojenská technika 1 - Lockheed SR-71 Blackbird
Vojenská technika 1 - Lockheed SR-71 Blackbird

Oblek za 120 000 dolarů

Lockheed SR-71 Blackbird létá rychleji než střela, která ho má zasáhnout. Při prvním startu letěl Blackbird o 960 kilometrů v hodině rychleji než tehdejší nerychlejší sovětské bojové letouny. Rusové to vše mohli jen sledovat na svých radarech.

Piloti Blackbirdu musí mít kvůli dýchání ve stratosféře ochranný tlakový oblek za 120 000 dolarů. Ten je zároveň žáruvzdorný do 230 stupňů Celsia, aby byli piloti chráněni, kdyby se museli katapultovat do nadzvukové rázové vlny, jež během letu obklopuje letadlo.

Zdrojem neuvěřitelné rychlosti jsou dva proudové motory Pratt & Whitney J58. Každý má tah 14,5 tuny (144,6 kN), což je jako mít pod kapotou více než dvě stě nadupaných automobilů.

SR-71 doplňuje palivo u létajícího tankeru Boeing KC-135
SR-71 doplňuje palivo u létajícího tankeru Boeing KC-135
Ken Hackman

Motory se při nízkých rychlostech chovaly jako běžné turbohřídelové motory stíhaček, ale jakmile Blackbird zrychlil, ostré vstupní kužely se zasunuly a fungovaly jako kompresor, který letoun tlačil dopředu.

Na Blackbirdu bylo vše optimalizováno pro rychlost včetně tmavě modrého nátěru, který pohlcuje teplo a po kterém dostal letoun jméno.

Sovětský titan

Třením při vysoké rychlosti, které Blackbird dosahoval, vznikalo obrovské množství tepla. Čtyřsetstupňové teploty by roztavily jakékoliv běžné letadlo. Jak tento problém konstruktéři vyřešili?

Kostru letounu SR-71 vyrobili z velice tvrdého titanu. Veškerý titan přitom musel být v době studené války přivezen ze Sovětského svazu. Rusové netušili, že se k nim tento vzácný kov dostane zpátky, až budou letouny SR-71 provádět špionáž nad sovětským územím.

Lockheed SR-71 Blackbird používala armáda USA v letech 1964–1998. Celkem se vyrobilo 32 kusů, z toho 12 jich bylo zničeno při různých nehodách. Žádný ale nebyl sestřelen.

(mih)

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama