Ikonický vrtulník Huey prošel Vietnamem i Perským zálivem. Jak vypadá dnes a co všechno umí?

Slavný americký vrtulník přezdívaný Huey patří mezi legendy válečných strojů. Zakladatel společnosti, která ho vytvořila, však vzlet stroje nikdy nespatřil.
Vrtulník Huey je válečnou legendou
Vrtulník Huey je válečnou legendou
Getty Images

reklama

Válka ve Vietnamu, odhlédneme-li od všech kontroverzních témat a faktu, že šlo o válečný konflikt, má spoustu symbolů. Jedním z nezpochybnitelných je legendární vrtulník UH-1 Iroquois, vycházející z jen o trochu mladší verze určené pro vojenské potřeby HU-1. Právě odtud pochází přezdívka Huey, pod kterou znají tento stroj miliony lidí po celém světě a neodmyslitelně si ho spojují s přelety amerických vojáků nad vietnamskou krajinou. Vrtulník poprvé vzlétl 20. října 1956 a odstartoval tak dlouhý a úspěšný příběh, který díky aktivnímu zapojení modernizovaných verzí HU-1 trval až do roku 2012. Paradoxní ovšem je, že zakladatel společnosti Bell, která stroj v polovině padesátých let minulého století vyvinula, se premiéry letu první verze pojmenované XH-40 nedožil – Lawrence D. Bell zemřel ve stejný den, kdy Huey poprvé vzlétl.

Vrtulník Huey si pamatují i fanoušci filmu Apokalypsa:

Multifunkční stroj

Vznik dnes již legendárního vrtulníku podnítila v roce 1955 americká armáda, která vypsala výběrové řízení na stroj vhodný pro lékařské, evakuační a servisní účely. Společnost Bell soupeřila s přibližně dvacítkou dalších společností, ale byla armádou Spojených států vybrána a za necelý rok už byla schopná představit funkční prototyp. Jedním z důvodů, který přispěl k vybrání Bellu coby výrobce nového vrtulníku, byl přístup designérů – plnili totiž původní zadání a celý koncept vznikal coby létající pohotovost. To ostatně potvrzuje i první zařazení do války ve Vietnamu v roce 1962, kdy bylo prvních pět strojů předáno do užívání 57. zdravotnické jednotce. S přihlédnutím k délce konfliktu ve Vietnamu ale došlo na značné posílení významu tohoto vrtulníku a v jednu chvíli vyráběl Bell podle Asociace pilotů z Vietnamu (VHPA) i sto strojů měsíčně.

Celkově jich vzniklo mezi lety 1957–1975 rovných 10 000 kusů, z čehož 9216 sloužilo v armádě, 79 u vzdušných sil, 42 u námořnictva a 127 strojů využívala americká námořní pěchota. Pokud bychom měli zůstat u čísel, jen v průběhu války ve Vietnamu zaznamenali piloti UH-1 v kumulativním součtu přes 7,5 milionů odlétaných hodin. Zapojovali se při tom do velmi riskantních operací, dalece přesahujících rámec očekávaných postupů tzv. medevaců a není tudíž překvapivé, že 11 pilotů odešlo z války s nejvyšším vojenským vyznamenáním, tedy medailí cti.

Takto vypadá moderní verze UH-1Y Venom:

Život po Vietnamu

Po válce ve Vietnamu byl Huey nasazen i v menších konfliktech v Grenadě (1983), Panamě (1989) a sloužil také během operace Pouštní štít a Pouštní bouře v letech 1990–1991. Nebyl navíc důvod, nepoužívat Huey také během války v Perském zálivu, když byl vrtulník srdcem armádních letek a neustále prokazoval svou všestrannost i snadné ovládání. Za 30 let od svého prvního uvedení nalétali piloti přes 25 milionů hodin, pomáhali nejen během vojenských konfliktů, ale také během humanitárních akcí a mnoho strojů létá dodnes. Modernizací ale armády musí projít i navzdory oblibě konkrétních strojů a po zmiňované Válce v Zálivu se začaly do popředí posouvat vrtulníky OH-58 Kiowa Warrior, AH-64 Apache, UH-60 Black Hawk a modernizovaný CH-47 Chinook.

O prodloužení služby UH-1 se postarala námořní pěchota, která využívala až do roku 2014 modernizovaný model UH-1E a jako náhradu přijala další evoluci tohoto stejného stroje s označením UH-1Y Venom. Ten zachovává klasické rysy vrtulníku Huey, ale je na mnoha místech vylepšen a opatřen nejmodernější technologií. Došlo na kompletní výměnu motoru, digitální kokpit, balisticky rezistentní listy rotoru a použití spousty dalších částí z AH-1Z. Celá řada původních modelů tohoto vrtulníku nicméně po nutných revizích slouží dál, například u nejrůznějších vládních agentur či ve výzbroji dalších států světa. 

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama