11. září 2023 11:28
Adam Vala

Let číslo 93 minutu po minutě: Pasažéři chystali na teroristy bolestivou past

Teroristické útoky 11. září 2001

Let číslo 93 měl 11. září zasáhnout Bílý dům. Jako jediný ze čtyř letadel však svůj úkol nesplnil.

Teroristické útoky z 11. září 2001 jsou zapsány do černé kroniky svobodného světa nesmazatelným písmem a obrázky hořících budov Světového obchodního centra nebo spoušť uvnitř Pentagonu jsou všem lidem dobře známy. Trojice letadel v průběhu dopoledne zasáhla tři vytipované cíle a otřásla majestátem Spojených států amerických, jedno z letadel ale záměr teroristů nesplnilo.

Mohlo by vás zajímat: Jak se liší CIA a FBI? Po teroristických útocích z 11. září nastaly zásadní změny

Let číslo 93

Let společnosti United Airlines číslo 93 totiž havaroval v polích u obce Shanksville v Pensylvánii, asi 240 kilometrů severozápadně od Washingtonu D.C., kde mělo letadlo s největší pravděpodobností zasáhnout sídlo prezidenta. Díky vzpouře cestujících, z nichž nehodu nikdo nepřežil, ale zůstal jeden z nejznámějších symbolů USA ušetřen a dodnes se na let číslo 93 vzpomíná s velkou úctou.

Let číslo 93 zmiňovaných aerolinek mířil osudného rána z letiště Newark v New Jersey na mezinárodní letiště v San Francisku. Šlo o letadlo Boeing 757-222 s imatrikulací N591UA s kapacitou 182 pasažérů. V úterý 11. září jich ale cestovalo pouze 37, včetně sedmi členů posádky, což bylo o poznání méně, než jaká byla průměrná úterní obsazenost tohoto letu. Díky záznamům z letiště v Newarku je pak možné zpětně velmi pečlivě sledovat odbavení teroristů a následně díky záznamům z palubních zapisovačů zjišťovat, co se na palubě dělo.

Čtyři únosci, jedno letadlo

Skupina únosců byla odbavena mezi sedmou a osmou hodinou ranní. Jako první prošel bezpečnostní kontrolou Sajíd al-Ghamdí, dále Ahmed al-Námí, poté Ahmed al-Haznáwí a nakonec Zijad Jarrah, který měl letadlo po únosu pilotovat. Podle vyjádření ochranky na letišti se únosci nechovali nijak zvláštně a nebylo u nich zjištěno nic neobvyklého. Všichni čtyři spořádaně nastoupili do letadla, usadili se na svá sedadla a čekali na opožděný vzlet, který se uskutečnil až v 8:42 hodin.

Boeing 757-222 vystoupal za dvacet minut do letové hladiny FL110 a už o 26 minut později pronikli únosci do kokpitu. Paradoxně se tak stalo pouhých několik minuté poté, kdy piloti obdrželi zprávu o probíhajícím koordinovaném teroristickém útoku na Spojené státy a vyměnili si s řízením letového provozu další zprávy o možném vniknutí do kokpitu.

Přesně v 9:28 začal jeden z členů posádky vysílat rádiem signál Mayday, který na pozadí doplňovaly zvuky potyčky s teroristy. Posléze proběhlo ještě jedno vysílání se stejným obsahem, šlo ale o to poslední, co mohli piloti odvysílat. Následně měli být převedeni do zadní části letadla a došlo k palubnímu hlášení, o které se v 9 hodin, 31 minut a 57 vteřin postaral Zijad Jarrah: „Dámy a pánové, mluví k vám kapitán. Prosím, sedněte si, zůstaňte sedět. Máme na palubě bombu,“ sdělil cestujícím.

O 7 minut později pak Jarrah promluvil k cestujícím ještě jednou a vysvětlil, že náhlá změna směru, kdy se letoun stočil na východ, znamená návrat na letiště a blížící se vyjednávání o požadavcích teroristů. Téměř okamžitě pak začali cestující volat svým nejbližším za pomoci satelitních telefonů Airfone, které byly na přelomu tisíciletí stále ještě častou výbavou téměř všech letů. To je i odpověď na dotazy konspirátorů, jak je možné, že z letadla probíhaly obyčejné telefonáty, ale ač je to možná dnešním pohledem nepředstavitelné, v roce 2001 to nikomu po projetí platební karty snímačem ve sluchátku nepřišlo zvláštní.

Vzpoura pasažérů

To vše ale vedlo ke vzpouře, v níž se chtěli cestující stůj co stůj probojovat do kokpitu a teroristy odstavit od kontroly nad letadlem. V jednom z telefonátů, v 9:50, letuška Sandra Bradshaw řekla svému manželovi, že připravuje vařící vodu, kterou chtějí pasažéři vylít na únosce, nic z toho se ale neuskutečnilo. V 9:58 palubní záznamové zařízení zachytilo rozhovor únosců v kokpitu, kteří potvrdili, že se k nim dobývají pasažéři a několikrát proběhla hádka o to, zda už přišel čas strhnout letadlo k zemi. Dosud se však neví, jestli se cestující do kabiny letadla skutečně dostali, nebo jim chybělo několik pověstných minut, pravda ale zůstala pohřbena u obce Shanksville, kam letadlo spadlo otočené podvozkem vzhůru v 10 hodin, 3 minuty a 11 vteřin tamního času.

Zdroj: NPR / History Channel / Popular Mechanics / New York Times

Adam Vala

Populární filmy na Prima Zoom