Čínskou extrémní železnici do Tibetu stavělo 140 000 dělníků a 2000 lékařů

Tvrdilo se, že postavit železnici do Tibetu je nemožné. Museli byste překonat 5000 metrů vysoké hory, přemostit 12 kilometrů široká údolí, razit tunely při teplotě -30 °C a pokládat koleje s lahví kyslíku u ruky. Jenže v červenci 2006, dva roky před plánovaným dokončením, Čína zahájila provoz na 1142 km dlouhé trati spojující čínské posádkové město Golmud s tibetskou metropolí Lhasou. Spolu s předchozím úsekem z východočínského Si-ningu dokončeným v roce 1984 má tak vysokohorská železnice spojující Čínu a Tibet délku 1956 kilometrů.
Celkem 140 000 dělníků a 2000 lékařů bojovalo 5 let s neprostupným terénem a nadmořskou výškou, v níž se běžně pohybují jen horolezci. Železnice na svých téměř dvou tisících kilometrech sbírá jeden světový rekord za druhým. Prochází průsmykem Tanggulla (Tchang-ku-la), kde ve výšce 5072 metrů nad mořem dosahuje nejvýše položeného úseku železniční trati na světě. Zde se také nachází nejvýše položené nádraží na světě (5068 m n. m.). Rekord drží i 1338 metrů dlouhý tunel Feng-chuo-šan, který je s nadmořskou výškou 4905 metrů nad mořem nejvýše ležícím železničním tunelem na světě.
Úsek z Golmudu do Lhasy leží z 80 % nad 4000 metry nad mořem, je zde 675 mostů a polovina trati (550 km) je položena na věčně zmrzlé zemi. Celkem je tu 45 stanic, z nichž je ale 38 bezobslužných. Ty většinou slouží jako výhybné stanice – trať je jednokolejná, takže protijedoucí vlaky se musejí podle přesně daného jízdního řádu vzájemně vyhýbat.
Vlaky jezdí rychlostí 120 km a mají tlakové kabiny s dodávkou kyslíku pro každého cestujícího. Čelenem vlakového personálu je i lékař a cestující musí podepisovat prohlášení, že si uvědomují rizika spojená s vysokohorskou nemocí. Přesto má cesta vlakem do Lhasy již svou první oběť – v srpnu 2006 ve vlaku na srdeční potíže zemřel 75letý cestující z Hongkongu.
Stavba železnice do Tibetu je nejen technickým, ale především politickým tématem. Tibet je od roku 1950, kdy na jeho území vpadla čínská armáda, jednou z autonomních oblastí Číny. Železnice do Lhasy nově každoročně přiváží velké množství turistů a významně přispěla k těsnějšímu připoutání Tibetu k Číně. Na druhou stranu zájem o prodloužení této železnice na své území už projevily Nepál a Indie.
(mih)