Rok 2025. Jak bude vypadat svět? Poznáte to večer na ZOOMu!

Čtyři premiérové dokumenty na dnešní den – to je čtvrtek na ZOOMu. Přečtěte si, na co se můžete dnes těšit!
Rok 2025, Indie

Aby byl ZOOM ještě lepší a aby vás dokumenty ještě víc bavily, připravili jsme na ZOOMu od května nové programové schéma. Také čtvrtky v něm budou tvořené dvěma programovými bloky.

Můžete se těšit na dokumenty z bloků nazvaných Tajemství Země a vesmíru a Zaostřeno na války. V každém bloku uvidíte vždy dvě zajímavé novinky. A co na vás čeká konkrétně?

Tajemství Země a vesmíru:

17.50 Jak vznikla Země II (13)

Vydejte se na výpravu geologickou historií Země. Od jejího zformování před 4,5 miliardami let až do současnosti. Prozkoumejte nejhlubší místa na světě, nebezpečné zlomy způsobující zemětřesení, sopky, prastará jezera a další přírodní úkazy...

19.00 Země budoucnosti (1)

Podle odhadů odborníků se do roku 2030 zvýší celosvětová poptávka po vodě o 50 procent. Zásoby pitné vody jsou však omezené a v budoucnu se budou celosvětově snižovat. Tento stav je už v současnosti patrný na různých místech planety. Třeba americký jihozápad trápí nejhorší sucho od roku 2003. Nejvíce se projevuje v Las Vegas, městě, které bylo vybudováno v poušti. Jezero, které město napájí, bylo vybudováno ve třicátých letech minulého století. Teď hrozí, že do konce roku 2021 vyschne. Město ohrožují gigantické písečné bouře.

Rozšíření a vznik nových suchých oblastí nahrávají dalším zabijákům civilizace. Mračna všežravých kobylek jsou schopna zlikvidovat úrodu v celých Státech během několika dnů. Saranče pustinné je totiž na rozdíl od člověka přizpůsobeno životu v suchých oblastech a v případě nedostatku potravy se sdružuje do mnohamilionových hejn, která dokážou dolétnout z Afriky až do Evropy. Útoky sarančat na vegetaci by znamenaly katastrofu, jejímž následkem by byl hladomor.

Zaostřeno na války

20.00 Válečná technika (3)

Ocitáme se v Mohawské poušti, kde trénuje první prapor šestého sboru námořní pěchoty USA. Používají hned tři varianty kulometů. První kulomet na světě vytvořil roku 1864 Richard Jordan Gatling, který se tak snažil ušetřit životy vojáků v americké občanské válce.

Několik hlavní s vlastním úderníkem nahradilo asi šest střelců a významně zrychlilo dobíjení. Otáčení probíhalo klikou, jak můžeme vidět při cvičení s replikou Gatlingova kulometu. Znovu byl kulomet využit roku 1898 ve španělsko-americké válce. Často však selhával.

Vracíme se do současnosti a sledujeme kulomet M2. Ten je plně automatickou zbraní, jejíž předchůdkyně vznikla roku 1883 u vynálezce Hirama Maxima. Nebavilo ho neustálé dobíjení, a tak využil zpětný ráz, ze kterého ho bolelo rameno, k automatickému dobíjení. Novější verzi (Vickers 1916) jeho plně automatického kulometu sledujeme při kácení stromu, jehož kmen byl podříznut 470 střelami.

 

21.05 SAS: Hledání válečníků (1/2)

SAS patří k nejlepším elitním vojenským jednotkám světa. Právě tato jednotka teď hledá nové zájemce. Zvládnou těžký vstupní test a další zkoušky? Australský dokument (2010)

Nové schéma

Programová skladba televizního kanálu Prima ZOOM nabízí dokumentární skvosty především z produkce BBC, National Geographic, Discovery či ZDF, ale i jiné, které v takové koncentraci nikde jinde nenajdete. Spousta dokumentů je divákům představena v české televizní premiéře. 14 tematických premiérových bloků bude pevně ukotveno tak, že od pondělí do neděle uvidíte vždy 2 novinkové bloky denně od 18.00 do 20.00 a od 20.00 do 22.00 hod. se zaměřením na:

premiérové bloky

18.00–20.00

20.00–22.00

pondělí

Volání divočiny

Největší katastrofy

úterý

Cestovatelé a dobrodruzi

Po stopách historie

středa

Zločin pod lupou

Fascinující příroda

čtvrtek

Tajemství Země a vesmíru

Zaostřeno na války

pátek

Záhady a konspirace

Úžasné oceány

sobota

Odkaz dávných civilizací

Úchvatná říše zvířat

neděle

Zázraky vědy a techniky

Ztracený svět dinosaurů

 

Po postupném přechodu na nové schéma bude celodenní struktura vysílání vždy 2x dva dvouhodinové bloky: 6–10 h, 10–14 h, 14–18 h, 18–22 h, 22–2 h a 2–6 h ráno.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama