Přečteme si vaše sny, tvrdí japonští vědci

Stalo se vám někdy, že jste se ráno probudili s pocitem, že jste měli úžasný sen, ale nedokážete si vzpomenout, jaký?
Divoký sen

Japonští vědci oznámili, že nalezli způsob, jak číst lidské sny. K rozluštění jejich tajemství použili metodu magnetické rezonance. Úspěšní byli přitom v 60 procentech případů.

Experti z laboratoře počítačové neurovědy v západojaponském Kjótu uvedli, že se jim "poprvé v historii podařilo dekódovat" noční vize člověka. Své poznatky zveřejnili v časopise Science.

Tým při výzkumu sledoval tři dobrovolníky. Pomocí metody magnetické rezonance (MRI) vědci u dobrovolníka určili, která část mozku byla aktivní v prvních okamžicích jeho spánku. Poté příslušného spícího člověka vzbudili a zeptali se ho, jaké obrazy v duchu viděl. Tento proces se opakoval u každého z pozorovaných dvěstěkrát. Odpovědi pak vědci srovnali s mapami mozku vytvořenými magnetickou rezonancí.

Tabulka snů

Z výsledků odborníci sestavili tabulku mozkových aktivit a odpovídajících objektů různých kategorií (knihy, osoby, potrava, nábytek, vozidla) spatřených ve snech. Experti sdělili, že se jim následně podařilo uhodnout sny vybraných dobrovolníků s šedesátiprocentní přesností.

Démoni v ložnici. Kde se vzaly noční můry?

"Již dlouho se lidstvo zajímá o sny, ale doposud znal jejich obsah jen ten, komu se zdály," řekl vedoucí výzkumného týmu Jukijasu Kamitani. "Nám se teď povedlo odvodit obsah snů z mozkové aktivity ve spánku tak, že se tyto výsledky shodovaly s výpovědí sledovaných osob," dodal.

Mark Stokes, který se zabývá kognitivní neurovědou na Oxfordské univerzitě, označil japonský výzkum za "vzrušující" projekt, který lidstvo přibližuje strojům na čtení snů.

"Takový vynález je ještě hodně vzdálený, ale v podstatě není důvod, proč by nemohl fungovat. Problémem je, jak vytvořit systematické mapování činnosti mozku a snů. I kdyby se to však podařilo, nefungoval by ten systém pro každého jedince," citoval Stokese zpravodajský server BBC News.

 

ČTK

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama