Pondělí je nejsmutnějším dnem týdne, vyplývá z analýzy Twitteru

Nikdo nemá rád pondělí.
V pondělí i sochy pláčí
V pondělí i sochy pláčí
http://pixabay.com

Lidé na sociální síti Twitter jsou nejméně šťastní v pondělí. Průměrné štěstí uživatelů na základě výrazů používaných v příspěvcích analyzují vědci z Vermontské univerzity ve Spojených státech, o jejichž posledních zjištěních napsal server Quartz. Mimo jiné se ukázalo, že letošní 2. říjen, tedy pondělí následující po masakru, při kterém střelec v Las Vegas zavraždil 58 lidí, byl na Twitteru nejsmutnějším dnem za téměř deset let, které vědci zkoumali.

Proč zrovna pondělí?

Během průměrného týdne je nálada uživatelů Twitteru nejhorší v pondělí, načež postupně roste s blížícím se víkendem, nejlepší je v sobotu a posléze začne klesat.

Jsou lidé, kterým je jedno, co je za den v týdnu
Jsou lidé, kterým je jedno, co je za den v týdnu
http://pixabay.com

Analytický nástroj nazvaný hedonometer podle hédonismu, filozofického učení o slasti jako hlavním motivu lidského jednání, k rozeznání štěstí využívá "psychologickou valenci (hodnotu)" od jedné do devíti, přidělenou zhruba 10 000 slov. Například slovo "happy" (šťastný) má hodnotu 8,30 a "hahaha" 7,94, zatímco na opačném konci stupnice je třeba "crash" (nehoda) s hodnotou 2,60, "war" (válka) 1,80 nebo "jail" (věznice, uvěznit) 1,76. Hedonometer pracuje s náhodně vybraným vzorkem 50 milionů příspěvků z každého dne, což je zhruba desetina celé denní komunikace na Twitteru.

Průměrné štěstí

Průměrné štěstí v prvním dni pracovního týdne podle analýz dosahuje hodnotu 5,96 bodu a v sobotu se vyšplhá na 6,04 bodu. Celkově jsou nejsmutnější dny tragických událostí, naopak dobrá nálada na Twitteru panuje o svátcích, jakými jsou Den díkůvzdání či Vánoce. Pondělí po tragické střelbě v Las Vegas se minulý týden stalo vůbec nejsmutnějším dnem na Twitteru od roku 2008 se skóre 5,77. K nejchmurnějším okamžikům posledního roku patří den po zvolení Donalda Trumpa do Bílého domu či dny televizních debat před americkými prezidentskými volbami.

Server Quartz poukazuje na to, že výzkum amerických expertů nemapuje pouze bezprostřední reakce uživatelů na velké události, ale umožňuje sledovat obecnější trendy, které mohou podpořit snahu učinit lidstvo šťastnějším. "Přetavuje se zaměstnanost, mzdy a ekonomický růst ve spokojenost lidí?" ptá se publicistický server. "Analýza Vermontské univerzity naznačuje, že štěstí, alespoň podle měření na Twitteru, má od konce poslední hospodářské recese klesající trend. Jestliže chceme být šťastni, datová věda napovídá, že si možná nepokládáme správné otázky," dodal Quartz.

ČTK

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama