Kreditní karty jsou mrtvé. Co je nahradí?

Chytré mobily už vytlačily a pohřbily mnoho zaběhlých technologií. Zdá se, že tou příští budou kreditní karty.
Kreditní karty jsou mrtvé. Za pár roků po nich neštěkne ani pes
Reklama

Velké společnosti se stále častěji zamýšlejí nad tím, jak kreditní karty vystrnadit – už jen proto, aby nepřicházely o peníze, které si provozovatelé karet z každé částky odebírají. A jde o poměrně velké částky.

Ty největší a současně nejprogresivnější korporace už přicházejí s vlastním řešením. Například síť kaváren Starbucks na konci loňského roku představila aplikaci Square Wallet, pomocí níž se dá úžasně rychle a současně komfortně platit v jejích prodejnách.

Funguje pro chytré mobily s Androidem i IOSem. Její princip je velmi jednoduchý: klient jen namíří telefon na QR kód dobroty, kterou si chce koupit a o zbytek placení už se postará aplikace. Kavárny zatím tento systém vyzkouší jen ve Spojených státech, plánují nasazení v 7000 obchodech. Podle prvních testů to vypadá, že platba touto aplikací je ještě rychlejší než nejmodernější bezkontaktní kreditní karty.

Podívejte se, jak vypadá placení pomocí kasrty Square Wallet:


I aplikace jako Square Wallet jsou však zřejmě jen mezikrokem. Ideálem pro obchodníky i zákazníky je situace, kdy by zákazník jen mobilem namířil na zboží a nemusel by žádnou speciální aplikaci hledat a spouštět. I tato technologie nazývaná NFC (neboli near field communication) už se usilovně testuje. Jde vlastně jen o radikální vylepšení čipů RFID, které dobře známe třeba z obchodů, kde slouží k identifikaci zboží.

Kreditky k nepoznání

Druhou možností je, že kreditní karty sice budou existovat i v budoucnosti, ale v radikálně odlišné podobě. Například společnost Mastercard vyvinula (zatím jen pro své klienty v Singapuru) kreditní kartu, která je vybavená dotykovou klávesnicí a displejem.

Zatím tyto funkce slouží jen pro lepší ověření totožnosti, ale otevírají se i další možnosti, karta může například sloužit jako minipočítač, případně se na ní bude moci zobrazovat třeba cílená reklama… Pro příští rok připravuje podobnou kartu také společnost VISA – a ta ji plánuje nasadit i v Evropě.

Anketa

Myslíte, že kreditní karty přežijí rok 2015?

hlasovat
hlasovat
Reklama
Reklama