Facebook stárne a pro mladé ztrácí na atraktivitě. Taky uvažujete, že ho opustíte?

Kde není na Facebooku, jako by nebyl. Tedy alespoň donedávna tomu ta bylo. Jenže časy se mění.
Oko, do duše okno. Ale někdy je takovým oknem i Facebook
Oko, do duše okno. Ale někdy je takovým oknem i Facebook
http://pixabay.com

Statistiky ukazují, že mladí Američané na facebookovou společnost pomalu rezignují, obracejí se k ní zády a naopak dávání přednost modernější formám komunikace. Mít jeden, někdy i dva telefony je naprosto běžná součást vybavení dospívajících i dospělých jedinců euroatlantické civilizace.

V době 2011 – 2014 Facebook zaznamenal pokles registrovaných fanoušků ve věku 13 – 17 let o 25,3%. Věková skupina 18 – 24 let šla také dolů, ale tak dramaticky. Jen o pouhých 7,5%. Zmínka o telefonech není náhodná – právě k mobilním aplikacím současní „náctiletí“ přebíhají.

Přeběhlíci

Jako důkaz tohoto tvrzení může sloužit studie z roku 2015, která říká, že v USA 49 % majitelů chytrých telefonů ve věku mezi 18 a 29 let používá konverzační aplikace, jako jsou Kik, Whatsapp, nebo iMessage, a 41 % používá aplikace s automatickým mazáním obsahu, jako je Snapchat (viz Nezapomínejme zapomínat). Naproti tomu další studie z téhož roku ukazuje, že pouze 32 % lidí v tomto věkovém rozmezí používá Twitter,“ píše E. Kocourek na Metodickém portálu poskytující informace českým pedagogům. Trendy, které vznikají na západ od našich hranic se během relativně krátké doby projeví i na našich sociálních sítích.

Facebooková únava…

Oč jde?  V prvé řadě o úbytek 11 milionů mladých lidí, kteří se ho od roku 2011 rozhodli opustit. Spolu s nimi odcházej i peníze, respektive potenciál, který mohl Facebook oslovit pomocí své čím dál cíleněji zaměřené reklamy. Odchod není způsobený nevyhovujícím prostředím, ale potřebou sdílet své životy s přesně vymezenou skupinou přátel, zatímco FB se od počátku profiloval jako co nejšířeji rozprostřené médium. Hitem se pro ně staly více konverzační nástroje a aplikace, které jim umožňují sdílet obsah pouze s omezenou skupinou lidí. Magazín Time to komentoval tak, že Facebook bude jen těžko zdůvodňovat svou 140 miliardovou cenu. Úbytek „mládežníků" přiznal i David Ebersman, finanční ředitel firmy. A jsou to právě inzerenti, kteří se do svých tenat snaží ulovit mladé, tedy finančně nezkušené klienty.

… a facebookové stáří

Zatímco mladí odcházejí, starší věková skupina zůstává a s tím jak stárne populace, tak na FB sílí. V praxi to neznamená, že Facebook může ztrácet na marketingové důležitosti, ale na druhou stranu se z něj může stát informační platforma podporující další a další sociální bubliny, v nichž si čtenáři budou „s těmi svými“ sdílet články a názory v nichž se budou i nadále ubezpečovat o svých pravdách. Nikdo zatím není schopen bezpečně odhadnout, jaký vliv na vývoj společnosti bude tento trend mít. Faktem ale je, že se v nějaké formě projeví.

Facebook je, byl a bude s námi. Tedy alespoň s některými. A naše chování na něm ovlivňuje jeho budoucí podobu. Ovšem není vyloučena jeho proměna v natolik „reklamní“ síť, že to „neustojí“ ani skalní fanoušci.Facebook stojí řed změnou. Bohužel ale zatím nevíme, před jakou.

Text: Topi Pigula

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama