Archeologie úplně jinak: jak vypadají vykopávky PC her

Archeologie může objevovat nejen tisíce let staré vykopávky, ale i moderní předměty.
Herní archeologie

Psal se rok 1983, když mladý trh první generace domácích videoher pro počítače Atari zaznamenal fatální bankrot, zřejmě největší za bezmála čtyřicetiletou historii interaktivní zábavy. Manažerům velkých společnosti tehdy na krku zůstaly miliony neprodejných her, tehdy uskladněných na tzv. cartridgích (paměťové médium podobné kazetě), které nyní zabíraly místo ve skladech. Bylo třeba se jich nějak zbavit – zástupci Atari se proto rozhodli miliony kopií navézt do pouště Nového Mexika a zakopat je.

Mýtus, nebo skutečnost?

Událost známá jako „pohřeb her Atari“ (respektive v originále Atari video game burrial) se měla odehrávat v divokých letech herního byznysu, a jak už to na počátku každého nového odvětví chodí, hektické roky byly plné oportunistů, ohýbání pravidel a samozřejmě minima záznamů, z nichž by moderní historici mohli zjistit pravý stav věcí. O „pohřbu“ na pouštní skládku totiž svého času informovalo jenom několik novin, především lokální plátek v místě události, městečku Alamogordo.

O masovém hrobu her se tak bez přímých důkazů začalo brzy mluvit jako o městském mýtu, pohádce symbolizující Velký herní krach z roku 1983, která sice tak trochu zní tak jako zakopávání mrtvol v kriminálkách, samotní zástupci Atari však pohřbívání cartridgí řadu let popírali. Až doposud.

IEM: Den, kdy se eSport stal součástí Olympiády

V rámci natáčení dokumentárního filmu herního producenta Jonathana Chinna (placeného společností Microsoft) se totiž do údajné lokace zakopaných statisíců, možná i milionů her minulý týden sjeli filmaři společně s bagry, fanoušky i novináři. Tato skvadra "archeologů moderního věku" si dala za cíl mýtus ověřit jednou provždy.

"Nejprve jsme k tomu příběhu byli poměrně skeptičtí, nejsme navíc žádní silní hráči. Jakmile jsme se ale ponořili do výzkumu a začali mluvit s pamětníky, okamžitě jsme si uvědomili potenciál této fascinující události a její význam pro herní průmysl,“ sdělil Chinn pro web Ars Technica.

S pomocí odborníka na odpadky

Jak už to v archeologii bývá, největším oříškem byl výzkum vedoucí k určení samotného místa kopání. Zatímco tradiční archeologie se musí spoléhat na luštění prastarých textů, Chinn vyšel jinou cestou. Co do nalezení lokace "pohřbu" mu totiž nejvíce poradil Joe Lewandowski, soukromník zabývající se svozem odpadků v dané oblasti Nového Mexika. Lewandowski se stal největším odborníkem na určení místa kopání „pohřbu“, už před lety ho při první snaze o objevení pohřebiště kontaktoval kanál Discovery i profesoři z New York University.

Na základě rozhovorů s ním nakonec Chinnovi lidé určili nejpravděpodobnější lokaci a začali kopat. Po zhruba třech hodinách práce se na ně usmálo štěstí – objevili první zahrabanou cartridgi. Legenda byla pravdivá. Jáma byla zasypána tisíci hrami a herními ovladači pro tehdejší počítače. Mýtus pravil, že do jámy byly v roce 1983 nasypány především kopie hry E.T. Extraterrestrial, vytvořené na motivy stejnojmenného filmu Stevena Spielberga.

Bartolomějská noc (ilustrační obr.)

Rudá svatba ze Hry o trůny se opravdu stala. A byla horší než v seriálu

Oproti filmu samotnému však herní E.T. platí za dost možná nejhorší hru všech dob. Ve skutečnosti se však našla celá řada dalších dobových her. Jak vypíchl archeolog Andrew Reinhard, který velel týmu katalogujícímu objevené vykopávky, z dalších her se našel Pac-Man, Ms. Pac-Man i řada dalších pozapomenutých jmen.

Na průběh celé vykopávky i dění kolem ní se do konce roku budete moct podívat na vlastní očí – tou dobou je totiž naplánováno vydání Chinnova dokumentárního filmu.

Text: Ladislav Loukota

games1

Počítačové hry z nás dělají lepší lidi. Platí to i pro drsné střílečky

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama