Výročí: Schůzkou v hotelu vznikla značka Rolls-Royce

Rolls-Royce a Bentley patří mezi nejznámější výrobce luxusních automobilů ve Velké Británii a možná i po celém světě. Za vznikem automobilových značek přitom stojí náhodné setkání zkušeného konstruktéra a rozeného obchodníka, jejichž talent se před 113 lety spojil.
Rolls Royce - znak luxusu
Rolls Royce - znak luxusu
OSX

První ze zakladatelů prestižní automobilové značky Rolls-Royce, Frederick Henry Royce, se narodil 27. března 1863 v Alwaltonu ve Spojeném království do rodiny mlynářů. Podnikání se ale nedařilo a celá rodina se přestěhovala do Londýna.

Strojař a konstruktér Frederick Henry Royce

Po smrti otce byl teprve devítiletý Royce nucen začít vydělávat na živobytí. Roznáškou novin a doručováním telegramů finančně podporoval svou matku a čtveřici starších sourozenců. Pracovitý Royce v roce 1878 na krátkou dobu nastoupil do učení u firmy Great Northern Railway, odkud poté odešel k firmě Electric Light and Power Company. Později začal podnikat s Ernestem Claremontem na výrobě drobných elektrických zařízení v továrně v Manchesteru. V roce 1899 si registroval společnost Royce Ltd. a otevřel další továrnu. Konstruktér Royce byl fascinován mechanickými věcmi, na kterých nikdy nešetřil. Již v roce 1901 si například koupil malý automobil De Dion. Postupem času se rozhodl pro podnikání v automobilovém průmyslu, kde se chtěl zaměřit na dvouválcové automobily. Ve své továrně vyrobil několik vozů, kterými obdaroval své obchodní partnery, mezi nimiž byl také Henry Edmuns, který dobře znal obchodníka a podnikavce Charlese Rollse. Jednoho dne Edmunds ukázal svému příteli automobil od Royceho, který jím byl tak ohromen, že se chtěl s tímto konstruktérem osobně setkat.

Obchodník a podnikavec Charles Stewart Rolls

Druhý ze zakladatelů, Charles Stewart Rolls, se narodil jako nejmladší ze čtyř dětí významnému viktoriánskému statkáři, politikovi a agronomovi Johnu Rollsovi 27. srpna 1877 v Londýně. Již během studií v Berkshire a později v Eton College vyvinul nadšení pro strojírenství. Později studoval na soukromé škole mechanické a aplikované vědy, přičemž v roce 1898 vystudoval prestižní Cambridge. Po studiu působil v několika firmách, nicméně za finanční podpory svého otce v roce 1903 otevřel jednu z prvních prodejen automobilů v Británii. Rollsova firma CS Rolls & Co. se zabývala dovozem a prodejem vozů značek Peugeot a Minerva. Kromě motorismu byl Rolls také zaníceným pilotem, kdy v roce 1903 stál za založením Royal Aero Club, kde také získal povolení k letu. Byl rovněž milovníkem vzduchoplavectví, o čemž svědčí více než 170 výstupů balónem.

Náhodné setkání světového významu

Henry Royce a Charles Rolls se setkali dne 4. května 1904 v hotelu Midland v Manchesteru. Zde si oba muži vysloveně padli do oka a nadšený Rolls chtěl od Royceho odkoupit všechna dosud vyrobená vozidla. Oba konstruktéři se nakonec dali dohromady a první Rolls-Royce automobil byl představen na prestižním pařížském veletrhu v prosinci 1904. Zatímco Charles Rolls podnikání obohatil štědrou finanční podporou a bohatými prodejními zkušenostmi, Henry Royce pomyslnou mezeru vyplnil svými technickými a konstrukčními znalostmi. Přátelství obou podnikavců vyvrcholilo v roce 1906, kdy společně založili firmu Rolls-Royce Limited, kde byl Rolls jmenován generálním ředitelem s ročním platem 750 liber včetně 4 procentního zisku přesahující 10 000 liber. I přesto, že Rolls podporoval značku v dalekých Spojených státech, a navzdory mnohým oceněním za kvalitu a spolehlivost vyrobených vozů, od roku 1909 začaly - k nelibosti všech - prodeje slábnout. Deprimovaný Charles Rolls odstoupil z pozice generálního ředitele, ovšem partnerství ukončilo až Rollsovo smrtelné letecké neštěstí, k němuž došlo o rok později 12. července 1910.

Royce jako tvrdý dříč

Zničený Henry Royce se ale vzchopil a začal tvrdě pracovat. Jeho nadšení mu ale způsobilo nemalé zdravotní obtíže, protože během práce zapomínal na odpočinek a kvalitní stravu. V roce 1912 opustil manželku a prodělal těžkou operaci, po které mu lékaři „slibovali“ maximálně několik měsíců života. Návštěvy továrny byly Roycemu striktně zakázány, čehož ale pracovitý konstruktér nikdy nedbal a navzdory varováním se vrátil do kanceláře. Nebyl totiž žádný lenoch a všechny inženýry jeho továrny instruoval o tom, aby návrhy a kresby předkládali právě jemu. Později se Royceho továrny zaměřovaly také na výrobu motorů pro letadla, které pro jejich kvalitu a spolehlivost využívalo mimo jiné také Královské letectvo (RAF). Mezi Royceho úspěchy patří i vyplacení firmy W.O. Bentley v roce 1931. Nedlouho poté 22. dubna roku 1933 Henry Royce zemřel ve svém domě v malé vesničce West Wittering.

Text: Petr Smejkal

Škoda Kodiaq WRC

Apríl byl v podání některých automobilek vskutku velmi vydařený

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama