Výročí: před 85 lety byl uveden do provozu slavný australský Harbour Bridge

Ramínko na šaty – taková je poněkud nelichotivá přezdívka mostu, který „protinožci“ stavěli 8 let, aby jej slavnostně otevřeli 19. března 1932.
Harbour Bridge v Sydney
Harbour Bridge v Sydney
Diliff

Celá stavba by se dala shrnout do jediné fakty překypující věty: přemosťuje Port Jackson ve výšce 59 metrů, jeho celková délka činí 1150 m, oblouk má rozpětí 503 m a jeho vrchol se nachází 134 m nad hladinou moře. Jenže historie výstavby v sobě skrývá celou řadu příběhů.

Sydneyské ikony

Most je krásným starobylým architektonickým kontrapunktem k budově Opery, která je naopak stále svěže moderní stavbou. Opera a most patří mezi nejfotografovanější objekty v Sydney. Původní návrh nikterak nezakrývá svou inspirací – je ovlivněn Pekelnou branou, mostem stojícím v New Yorku, nicméně je o 60 % větší. Původně měly být podpůrné věže z ocelových příhradových nosníků, jenže z obavy, že by takto snadno zdolatelné věže mohli využít vězni z nedalekého vězení k útěkům, byly plány přehodnoceny a dnes jsou věže z hladkého betonu. Až do roku 2012 se taky jednalo o most s největším rozpětím. Překonal ho až most Port Mann ve Vancouveru. Celková hmotnost ocelové konstrukce mostu je 52 800 tun a dnes slouží jak pěší a cyklistické dopravě, tak i vlakové a automobilové. Není na světě mnoho mostů, které by se mohly pochlubit, že fungují i jako turistická rozhledna.

Nýtovaná konstrukce a pylony

Most drží pohromadě šest milionů nýtů dodaných firmou McPherson Melbourne. Poslední z nich byl umístěn 21. ledna 1932, tedy poté, co měl most za sebou první zátěžové zkoušky. U zdejších nýtů známe ještě jedno nej. Nejtěžší z nich vážil 3,5 kg a měřil téměř 40 cm. Betonové pylony tvoří australská žula. K mostu byla žula přivezena z oblasti Moruya na lodích speciálně vyrobených pro tento účel.

John Bradfield na první testovací jízdě parní lokomotivou po mostě. Jízda proběhla 19. ledna 1932
John Bradfield na první testovací jízdě parní lokomotivou po mostě. Jízda proběhla 19. ledna 1932
State Records NSW Flickr collection

 

Ačkoli byly pylony původně přidány k mostu výhradně pro jejich estetickou hodnotu, všechny čtyři mají dnes své využití. Jihovýchodní pylon obsahuje muzejní a turistické centrum s 360 ° rozhlednou. Návštěvníci odtud obdivují přístav a město. Jihozápadní pylon je používán New South Wales Roads and Traffic Authority (RTA) k podpoře jejích CCTV kamer s výhledem na most a silnice kolem této oblasti. Oba pylony na severní pobřeží jsou využity coby větrací komíny pro výpary ze Sydney Harbour tunel. V roce 1942 sloužily jako základna protiletadlové obrany. Austrálie se totiž obávala útoků japonských letadel.

Slavnost položení základního kamene proběhla 28. července 1923 a na svou dobu byly využity nejmodernější technologie. V úterý 19. srpna 1930 se proti sobě jdoucí části mostu setkaly, byly snýtovány a staly se samonosnými. Dne 19. ledna 1932 se tady konala první testovací jízda parního vlaku, na kterém mimo jiné jel i John Bradfield, prominentní australský inženýr.

Most se dostal nejen na pohlednice, ale i na poštovní známky (například v roce 1932). Dnes je most chráněn „protisebevražedným“ plotem, hlídán kamerami a obdivován stovkami turistů denně.

Text: Topi Pigula

Sochy na Velikonoční ostrově

Výročí: Objevení Pupku světa – znáte ho?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama