20. července 2017 06:00

Švédové vyvinuli neviditelný tank a nabízejí ho české armádě. Sledujte online na iprima.cz

Lehký tank Cv90 jezdí po gumových pásech, zametá za sebou tepelnou stopu a jeho pancíř přizpůsobuje svou teplotu okolí. Švédové by jím rádi nahradili naše „bévépéčka“.

Dovedete si místo starých bojových vozidel pěchoty BVP-2 řítících se na pásech rozbahněným terénem představit v barvách naší armády „neviditelné“ lehké tanky, který střílejí programovatelnou munici v kadenci 3000 ran za minutu až čtyři kilometry daleko? V brzké době možná ano. Švédský výrobce lehkého tanku Cv90 se podobně jako šest dalších zbrojních firem přihlásil do výběrového řízení Ministerstva obrany ČR na modernizaci zastaralých „bévépéček“. Co dokáže „neviditelná“ verze lehkého tanku Cv90 uvidíte v dokumentu Vojenská technika na iprima.cz.

Výběrové řízení má odstartovat už na podzim 2017, přičemž armáda chce nakoupit nejméně 210 pásových vozidel. Jejich pořízení včetně vybudování nezbytného zázemí má stát v první fázi 50 miliard korun. Předpokládá se, že první stroje dorazí už v roce 2020.

Švédové svou účast v chystaném tendru myslí vážně – dosud navázali spolupráci s 20 českými podniky včetně státního podniku VOP CZ. Na červnovém vojenském veletrhu IDET 2017 v Brně už představili dvě verze Cv90 určené přímo pro nás. Jedna je osazena původní osádkovou věží (označena jako Cv90 CZ), druhá pak používá norskou bezosádkovou věž MCT-30 (označení CV90 CZr).

Kromě švédského výrobce BAE Systems Hägglunds s Cv90 na výzvu ministerstva obrany reagovalo šest dalších firem se svými bojovými vozidly, resp. lehkými tanky:

- německý PMMC G5 (výrobce FFG)

- rakousko-španělský ASCOD (výrobce GDELS)

- turecký Tulpar (vyrábí Otokar)

- německá Puma (výrobce PSM)

- německý Lynx 31/41 (Rheinmetall)

- turecký Kaplan-20 (vyrábí FNSS)

Cv90 – tichý zabiják

Švédové svůj CV90 vyvíjejí už od poloviny 80. let jako univerzální bojové vozidlo pro subpolární oblasti s vysokou průchodností sněhem a podmáčeným terénem. Švédská armáda většinou používá verzi vyzbrojenou 40mm kanonem Bofors, pro export se nabízejí verze s kanonem 30 nebo 35 mm. Specialitou Švédů je pak snaha své tanky zneviditelnit a docílit tak maximálního momentu překvapení.

Vozidla, která se pohybují rychle, produkují teplo a bývají snadno k nalezení. Proto jsou výfukové plyny ze čtrnáctilitrového dieselového motoru rozptýleny, aby se minimalizovala tepelná stopa. Cv90 tomuto problému čelí chytře navrženými ventilátory. Chladný vzduch, který proudí dovnitř, jde kolem výfukového potrubí až dozadu, takže vozidlo tepelnou stopu nezanechává.

Tank má gumové pásy a motor o výkonu 410 kW speciálně navržený tak, aby byl minimalizován hluk, dokonce i při maximální rychlosti 70 km/h. Tvary tanku zároveň snižují odraz radarových vln.

Teplotní kamufláž

Co ale dává využití technologie stealth nový rozměr, jsou patentované termoelektrické díly firmy BAE Systems. Tato unikátní vrstva pancíře přizpůsobuje teplotu povrchu tak, aby odpovídala teplotě okolí. Je to poměrně náročná technologie, ale Skandinávci v tom předešli dobu více než kdokoliv jiný. Výsledkem je 35tunový tank, který je pro infračervená zobrazovací zařízení zcela nebo částečně neviditelný.

Kanon Bofors ráže čtyřicet milimetrů může pálit munici naváděnou radarem až do vzdálenosti čtyř kilometrů rychlostí téměř 300 ran za minutu. Je to účinná inteligentní munice, která se dá programovat – co rána, to zásah.

Lehký tank Cv90 může kromě tříčlenné posádky na vzdálenost až 600 km přepravit šestičlenný výsadek, kterému výrobce zaručuje 360stupňovou ochranu proti 14,5mm protipancéřovým střelám. Stupeň odolnosti čelního pancíře je tajný.

Švédské lehké tanky používají ještě Norové, Švýcaři, Estonci, Finové a Nizozemci. V bojových podmínkách byl Cv90 nasazen v Afghánistánu.

Co dokáže „neviditelná“ verze lehkého tanku Cv90 uvidíte v dokumentu Vojenská technika na iprima.cz..

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom