Špatná zpráva: Na Marsu život není. Ale...

Curiosity na Marsu nenašla metan, který signalizuje život.
FOTO: NASA

Americké robotické vozítko Curiosity během své nynější mise na Marsu analyzovalo složení tamní atmosféry a nezjistilo žádné stopy metanu. Uvádí to studie vědců Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), kterou zveřejnil časopis Science. Podle expertů to z hlediska možné existence mikrobiálního života není dobrá zpráva, protože metan je zplodinou látkové přeměny.

Metan je podle vědců neklamnou známkou existence živých organizmů, ale v ovzduší Marsu jeho stopy nalezeny nebyly. Curiosity zkoumala atmosféru Marsu řadu měsíců, ale hledání skončilo bezvýsledně. Vědce výsledek testů překvapil, protože pozemské teleskopy a družice zkoumající Mars z oběžné dráhy výskyt metanu signalizovaly.

curiosity vrtá

VIDEO: Rok sondy Curiosity na Marsu. Ve dvou minutách

V pátrání po metanu bude Curiosity podle NASA dál pokračovat během své dlouhé cesty k hoře Mount Sharp, kam nyní směřuje. Cesta bude vozítku trvat skoro rok.

Curiosity dorazila na Mars loni v srpnu. Zařízení, které do vesmíru odstartovalo 26. listopadu 2011 s cílem zjistit, zda na Rudé planetě někdy byly podmínky pro existenci mikrobiologického života, funguje vcelku bez závad. Aparát je vybaven kolekcí revolučních nástrojů určených k rozboru vzorků půdy, skal a atmosféry.

ČTK